زمان مطالعه: ۴ دقیقه

سختی گیر آب خانگی وسیله ای است که برای از بین بردن رسوبات موجود در آب برای کل خانه استفاده می شود. در ورودی آب قبل از دیگ یا آبگرمکن قرار می گیرد همچنین سختی گیر آب خانگی ، مواد معدنی ایجاد کننده سختی آب و کلسیم و منیزیم را از طریق فرآیندی به نام تبادل یونی از آب حذف می کند .

سختی گیر آب خانگی

یک سختی گیر آب خانگی ، کلسیم و منیزیم را از طریق فرآیندی به نام تبادل یونی از آب خارج می کند . هنگامی که آب سخت وارد مخزن معدنی می شود، از طریق بستری از دانه های رزین کروی جریان می یابد . این مهره های پلاستیکی که معمولا از پلی استایرن ساخته می شوند، با یون سدیم شارژ می شوند . دانه های رزین آنیون هستند ، یعنی بار منفی دارند . مواد معدنی کلسیم و منیزیم دارای بار مثبت هستند و آنها را کاتیون می کنند. از آنجایی که بارهای مخالف جذب می شوند، بار منفی کانی ها به بار مثبت دانه های رزین جذب می شود . همانطور که آب سخت از رزین عبور می کند، دانه ها یون های معدنی را می گیرند و آنها را از آب خارج می کنند . هنگامی که مهره یون معدنی را می گیرد، یون سدیم آزاد می شود. ستون رزین تمام سختی آب را در حین عبور از مخزن معدنی از بین می برد و آب نرم شده به خانه شما جاری می شود. سختی گیر آب خانگی که واحدهای تبادل یونی نیز نامیده می شوند، وسایلی هستند که کلسیم، منیزیم و سایر مواد معدنی را از آب آشامیدنی حذف می کنند. دانه های رزین داخل نرم کننده، کلسیم و منیزیم را به دام می اندازند و آنها را با سدیم یا پتاسیم مبادله می کنند. هنگامی که دانه های رزین پر از کلسیم و منیزیم می شوند، محلول نمک یا پتاسیم با غلظت بالا کلسیم و منیزیم را از دانه ها خارج می کند. پس از عبور از مهره ها، محلول کلرید حاصل به یک جریان زباله تبدیل می شود که از زهکش پایین می رود و در نهایت وارد محیط می شود.

روش نگهداری از دستگاه سختی گیر

برای اطمینان از عملکرد مناسب و طول عمر آن، سختی گیر باید به طور منظم با استفاده از محصولات خاص نگهداری شود .  مطمئن شوید که سختی گیر آب خانگی را طبق دستورالعمل سازنده نصب و نگهداری کرده اید . قبل از افزودن هر گونه مواد شیمیایی به دستگاه ، دستورالعمل های سازنده را بخوانید . حفظ سختی گیر آب ، کیفیت آب شما را ثابت نگه می دارد و این به جلوگیری از مشکلات ناشی از خوردگی کمک می کند . علاوه بر این مطمئن شوید که دستگاه سختی گیر رزینی روی سختی منبع آب شما تنظیم شده است اگر سختی بیش از حد بالا تنظیم شود ، سختی گیر آب هزینه بیشتری برای کارکردن و هدر رفتن آب خواهد داشت و هزینه اضافی برای شما به همراه خواهد داشت . اگر خانه شما لوله کشی جدیدی دارد ، حداقل در چند هفته اولی که از آب در خانه خود استفاده می کنید ، از سختی گیر آب خانگی استفاده نکنید . این به لوله کشی کمک می کند تا یک لایه معدنی محافظ تشکیل دهد تا خطر مصرف مس اضافی را کاهش دهد . اطمینان حاصل کنید که سختی گیر آب خانگی با کلرید سدیم یا پتاسیم مطابق با توصیه های سازنده پر شده است . بسته به کیفیت آب شما، برخی از نرم کننده ها ممکن است علاوه بر کلسیم و منیزیم، مس، آهن، منگنز و رادیوم را به طور کامل یا جزئی از بین ببرند. توجه داشته باشید که اگر مس از نرم کننده خارج شود و از لوله ها و لوله کشی خانه شما عبور کند، می تواند دوباره وارد آب شود . این نرم کننده ها ممکن است دارای فیلتر مخصوصی باشند و ممکن است قیمت بیشتری نسبت به نرم کننده های معمولی داشته باشند .

سختی گیر آب آشامیدنی

یک سختی گیر آب آشامیدنی ، کلسیم و منیزیم را از طریق فرآیندی به نام تبادل یونی از آب خارج کرده و مواد معدنی ایجاد کننده سختی آب را حذف می کند ….

مزایای نرم کردن آب خانگی

انواع سختی گیر آب خانگی برای حذف یون های کلسیم و منیزیم از آب سخت طراحی شده اند . کلسیم ( Ca2 + ) و منیزیم ( Mg 2+ ) دو ماده معدنی سختی آب هستند . فرآیند تبادل یونی علاوه بر این ، هر یون با بار مثبت ( که به عنوان کاتیون نیز شناخته می شود ) را جذب و حذف می کند . این می تواند شامل سایر مواد معدنی مانند آهن و منگنز باشد . یک سختی گیر آب خانگی از سه جزء تشکیل شده است: یک شیر کنترل، یک مخزن معدنی و یک مخزن آب نمک. این سه در کنار هم برای حذف مواد معدنی از آب سخت، نظارت بر جریان آب و تمیز کردن دوره ای سیستم از طریق فرآیند بازسازی کار می کنند دستگاه سختی گیر آب خانگی مزایا های زیادی دارد از جمله این موارد می توان به مواردی اشاره کرد از جمله : از تجمع مواد معدنی (رسوب) در داخل لوله ها، وسایل و آبگرمکن ها جلوگیری می کند. عمر برخی از لوازم خانگی را افزایش می دهد . لکه های معدنی روی ظروف شیشه ای را کاهش می دهد یا از آن جلوگیری می کند . از تشکیل لایه‌های صابونی و کشک‌های شوینده در سینک‌ها، وان حمام و ماشین‌های لباسشویی جلوگیری می‌کند یا کاهش می دهد .

استفاده از سختی گیر آب خانگی چه اثراتی بر سلامتی دارد ؟

یک سختی گیر آب خانگی که از کلرید سدیم ( نمک ) استفاده می کند، میزان سدیم آبی را که در خانه می نوشید افزایش می دهد. اگر سختی گیر آب خانگی دارید موارد زیر را در نظر بگیرید اگر شما یا فردی در خانه شما سابقه فشار خون بالا دارد، در مورد نوشیدن آب نرم شده با پزشک مشورت کنید . شما می توانید میزان سدیم مصرفی خود را کاهش دهید:

  • یک شیر آب نرم نشده برای پخت و پز و نوشیدن داشته باشید.
  • نرم کننده خود را با کلرید پتاسیم به جای کلرید سدیم (نمک) بازسازی کنید. کلرید پتاسیم در اکثر فروشگاه هایی که نمک نرم کننده می فروشند موجود است.
  • کلسیم، آهن و منیزیم که با نرم شدن حذف می شوند مضر نیستند و ممکن است منابع مفیدی از عناصر ضروری مورد نیاز بدن باشند. حذف آنها از آب ممکن است به این معنی باشد که باید مقدار بیشتری از آنها را از رژیم غذایی خود دریافت کنید.