زمان مطالعه: ۳ دقیقه

سختی گیر فلزی یک دستگاه است که با اعمال فشار بالا و عبور آب سخت و دارای املاح از روی رزین، به تصفیه آب و از بین بردن آهک یا سفیدک کمک می کند. برای طراحی و ساخت سختی گیر های آب، اندازه گیری دبی آب در حال گردش، سختی کل آب منطقه و مدت زمان بکواش رسوب گیر ضروری است.

سختی گیر فلزی

سختی گیر فلزی با استفاده از ورق ST37 با ضخامت های مختلف ساخته می شود. امروزه، به دلیل مشکلات ناشی از خوردگی در بدنه ها، این نوع رسوب گیر ها جای خود را به مدل های FRP داده اند. با این حال، برای ظرفیت های بالاتر از ۵۰۰ کیلوگرم، ساخت سختی‌ گیر با مخزن FRP امکان‌پذیر نیست.

در ساخت سختی‌گیر فلزی، موارد زیر بسیار مهم هستند:

  • محاسبه ضخامت ورق مورد نیاز برای تحمل ۱۰ بار فشار اتمسفری در داخل مخزن (هنگام عملکرد و نه آزمون).
    رنگ‌آمیزی کامل فلز مورد استفاده در ساخت مخزن با سه لایه رنگ اپوکسی.
    جوشکاری کامل کف و سقف مخزن فلزی رسوب‌گیر.

سختی گیر رزینی فلزی

سختی گیر رزینی فلزی، با رعایت استاندارد ASME و با استفاده از آهن ST-37 فولاد مبارکه ساخته می شوند. جوشکاری داخل و بیرون مخزن به صورت استاندارد انجام می شود و همچنین از رنگ آمیزی اپوکسی استفاده می شود. این سختی گیرها دارای دریچه های مختلف هستند که ابعاد آنها بر اساس دستگاه و سفارش مشتری تعیین می شود. همچنین از رزین های تبادل یونی (رزین کاتیونی و آنیونی) اصلی همراه با دو سال گارانتی و پنج سال خدمات پس از فروش استفاده می شود. رزین های مصرفی با مارک “رزین پرولایت” (Purolite) بیشتر در بازار عرضه می شوند. همچنین، از سیلیس پگماتیتی ممتاز استخراج شده از معادن همدان و نمک صدفی با درجه خلوص بالا استفاده می شود.

سختی گیر های فلزی

سختی گیر فلزی طرح FRP

سختی گیر های طرح FRP از نوع فلزی ساخته می شوند و از جنس آهن سفید یا فولاد مبارکه تهیه می شوند. طراحی این سختی گیرها به گونه ای است که مانند سختی گیرهای FRP قابل مونتاژ هستند و امکان نصب شیر سختی گیر FRP را دارند. این سختی گیرها دارای ضمانت و خدمات پس از فروش هستند و مزایای بیشتری نسبت به FRP دارند. به عنوان مثال، تحمل فشار بیشتر به دلیل استفاده از ورق های ضخیم و مقاوم در برابر نور خورشید، و همچنین قیمت مناسب نسبت به سختی گیر های رزینی FRP.

در ابعاد بزرگ، سختی گیر فلزی دارای تفاوت قابل توجهی با سختی گیرهای رزینی FRP در قیمت نیستند. در صورت استفاده در مصارف بهداشتی و صنایع غذایی، سختی‌گیرهای رزینی از رنگ های خوراکی و رزین های فود گرید استفاده می کنند که برای سلامتی انسان مناسب هستند.

عمده ترین کاربرد های سختی گیر فلزی

نرم کردن آب های بخار و مبدل های حرارتی
نرم کردن آب مورد نیاز برج های خنک کننده و سیستم های سرمایش
نرم کردن آب مصرفی صنایع رنگ سازی و رنگرزی

مهم ترین ویژگی دستگاه سختی گیر فلزی

از جمله ویژگی های بارز و مهم در دستگاه های سختی گیر فلزی، دوام آنها در برابر سرما و گرما، تابش نور خورشید، و قابلیت استفاده در صنایع غذایی به دلیل بهداشتی بودن آنها است. در مقابل، سختی گیر های FRP ویژگی های کمتری در این زمینه دارند.

بنابراین، قبل از خرید سختی گیر فلزی و نصب این نوع دستگاه ها، توصیه می شود با کارشناسان متخصص سازه مخزن مشورت کرده و پس از دریافت مشاوره کارشناسی و قیمت سختی گیر فلزی و اطمینان حاصل نمودن، تصمیم گیری صحیح را درباره نوع و ابعاد مناسب سختی گیرهای رزینی انجام داد.

با توجه به گستردگی مصارف سختی گیر های رزینی در این حوزه، ضروری است قبل از خرید، از انتخاب صحیح دستگاه سختی گیر فلزی رزینی اطمینان حاصل کنیم.

جنس ورق سختی گیر فلزی

جنس ورق دستگاه های سختی گیر فلزی عمدتاً از آهن فولاد مبارکه نوع ST37 تهیه می شود. با این حال، شرکت سختی‌گیر رزینی فلزی از آهن سفید یا گالوانیزه استفاده می‌کند. برای مصارف خوراکی و صنایع غذایی، سختی‌گیر فلزی از جنس استنلس استیل SS304 نیز موجود است.

استیل به دلیل خصوصیات بهداشتی خود در مصارفی مانند تولید غذا، دارو و آزمایشگاه‌ ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، در محیط‌های بسته به دلیل هزینه‌بر بودن، می‌توان از سختی‌گیرهای FRP نیز استفاده کرد.