زمان مطالعه: ۱۵ دقیقه
جهت دریافت مشاوره و ثبت سفارش کلیک کنید.

مخزن اسید

مخزن اسید که در محاوره با عنوان مخزن ضد اسید نیز شناخته می شود به دسته ای از مخازن اطلاق می گردد که جهت نگهداری مواد و محصولات شیمیایی اسیدی و خورنده مورد استفاده قرار می گیرد.  مخازن نگهداری اسید امروزه در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار گرفته و وجود مخازن ایمن و با کیفیت جزو لاینفک این صنایع محسوب می گردد.

امروزه در بسیاری از صنایع اسید ها به عنوان خوراک اولیه سیستم تولید یا به عناوین مختلف همچون واکنش دهنده اصلی در پروسه تولید، کاتالیزور، الکترولیت و … کاربرد دارند. از این رو شناخت مخازن مورد استفاده در نگهداری اسید ها، باز ها و مواد شدیدا خورنده بسیار حائز اهمیت می باشد. در این صفحه فیلد مخازن اسید به تفصیل معرفی، تحلیل و بررسی خواهد شد.

گروه تولیدی مهندسی سازه مخزن به عنوان سازنده و تولید کننده برتر انواع مخازن صنعتی در کشور، آمادگی طراحی و تولید مخازن نگهداری اسید با ساختار های مقاوم و مهندسی شده بر اساس سیال مورد نظر در ظرفیت ها و اشکال متنوع را دارا می باشد.

شناخت اسید ها

در تعریف کلی و ساده اسید می توان گفت اسید یک ماده شیمیایی است که در ازای جذب الکترون یون هیدروژن و یا پروتون از دست خواهد داد. مهم ترین مشخصه آن طعم ترش، خوردگی شدید، PH<7  و توانایی واکنش سریع با باز می باشد. قابل ذکر است تغییر رنگ کاغذ تورنسل از آبی به قرمز نشانه وجود اسید خواهد بود.

با توجه به دایره وسیع انواع مختلف اسید و خواص منحصر بفرد هر کدام از این اسید ها لازم میبینیم انواع اسید را به طور کلی بررسی نماییم.

سوال این است که شناخت اسید ها چه تاثیری در خرید مخازن اسید خواهد داشت؟ در جواب باید بگوییم به علت خواص متنوع و درجه خوردگی متفاوت اسیدها هر اسید مشخص در یک نوع مخازن خاص نگهداری می شود. حتی این موضوع در  یک اسید  مشخص با درصد تغلیظ متغیر نیز تفاوت خواهد داشت.

برای مثال : اسید سولفوریک ۹۸ درصد در مخازن فولادی قابل نگهداری می باشد اما اسید سوفوریک ۲۳ % در مخزن پلیمری باید نگهداری شود.

مخزن اسید فولادی

انواع اسید

در نگاه اول اسید ها به دو دسته اسید های آلی و اسید های معدنی ( غیر آلی ) دسته بندی می شود. اسید های آلی بسیار خورنده و عموما سمی می باشند . در مقابل اسید های معدنی به دور از عنصر آب یعنی H2O به شکل های گازی و جامد در طبیعت دیده می شوند.

انواع مختلف اسید های آلی یا غیر آلی بسیار وسیع بوده و از حوصله این بحث خارج است. در اینجا اسید های پر مصرف در صنایع که به نوعی خریدار مخزن اسید یا مخزن ضد اسید می باشند را بر می شمریم.

اسید ها در دسته بندی صنعتی به دو دسته ی زیر تقسیم بندی می گردد:

  1. اسید قوی
  2. اسید ضعیف

اسید های قوی

  • Hydrobromic acid / هیدرو برمیک اسید (HBr)  با دانسیته ۱.۴۹ g/cm³
  • Nitric acid / اسید نیتریک (HNO3) با دانسیته ۱.۵۱ g/cm³
  • Chloric acid / کلریک اسید (HCLO3) با دانسیته ۱ g/cm³
  • Hydrochloric acid /  هیدروکلریک اسید (HCL) با دانسیته (۳۳%) ۱.۱۸ g/cm³
  • Hydroiodic acid / هیدرویدیک اسید (HI) با دانسیته ۱.۷ g/cm³
  • Sulfuric acid / اسید سولفوریک (H2SO4) با دانسیته ۱.۸۳  g/cm³
  • Perchloric acid / پر کلریک اسید (HCLO4) با دانسیته ۱.۶۷ g/cm³

اسید های قویی به آن دسته از اسید ها اطلاق می شود که ۱۰۰% آن در محلول تفکیک شود که پر مصرف ترین و معروفترین نوع آن اسید سولفوریک می باشد که در درصد های مختلف در صنایع مختلف کاربرد دارد.

اسید های ضعیف

  • Boric acid / بوریک اسید (H3BO3)  با دانسیته ۱.۴۴ g/cm³
  • Benzoic acid / بنزوئیک اسید (C7H6O2) با دانسیته ۱.۲۷ g/cm³
  • Hydrofluoric acid / هیدروفلوئوریک اسید (HF) با دانسیته ۱.۱۳ g/cm³
  • Butyric acid / بوتریک اسید (C4H8O2) با دانسیته ۰.۹۶  g/cm³
  • Acetic acid / استیک اسید ( C2H4O2) با دانسیته ۱.۰۵ g/cm³
  • Carbonic acid / کربنیک اسید (H2CO3) با دانسیته ۱.۶۷ g/cm³
  • Phosphoric acid / اسید فسفریک (H3PO4) با دانسیته ۱.۸۸ g/cm³

اسید های ضعیف بر خلاف اسید های قوی در هنگام انحلال در اب به طور کامل تفکیک نمی شوند به عبارت بهتر یونیزه نمی گردند.  که از مهم ترین آنان می توان به اسید فسفریک و اسید کربنیک اشاره نمود.

مخزن-اسیدی-پلی-اتیلن

جدول اطلاعات فنی اسید کلریدریک

غلظت

چگالیغلظت مولارپی‌اچگرانرویظرفیت گرماییفشار بخارنقطه جوشدمای ذوب

kg HCl/kg

kg HCl/m۳Baumékg/Lmol/dm۳mPa•skJ/(kg•K)kPa°C

°C

۱۰٪۱۰۴٫۸۰۶٫۶۱٫۰۴۸۲٫۸۷−۰٫۵۱٫۱۶۳٫۴۷۱٫۹۵۱۰۳−۱۸
۲۰٪۲۱۹٫۶۰۱۳۱٫۰۹۸۶٫۰۲−۰٫۸۱٫۳۷۲٫۹۹۱٫۴۰۱۰۸−۵۹
۳۰٪۳۴۴٫۷۰۱۹۱٫۱۴۹۹٫۴۵−۱٫۰۱٫۷۰۲٫۶۰۲٫۱۳۹۰−۵۲
۳۲٪۳۷۰٫۸۸۲۰۱٫۱۵۹۱۰٫۱۷−۱٫۰۱٫۸۰۲٫۵۵۳٫۷۳۸۴−۴۳
۳۴٪۳۹۷٫۴۶۲۱۱٫۱۶۹۱۰٫۹۰−۱٫۰۱٫۹۰۲٫۵۰۷٫۲۴۷۱−۳۶
۳۶٪۴۲۴٫۴۴۲۲۱٫۱۷۹۱۱٫۶۴−۱٫۱۱٫۹۹۲٫۴۶۱۴٫۵۶۱−۳۰
۳۸٪۴۵۱٫۸۲۲۳۱٫۱۸۹۱۲٫۳۹−۱٫۱۲٫۱۰۲٫۴۳۲۸٫۳۴۸−۲۶
در جدول فوق دما ۲۰ درجه سلسیوس و فشار ۱ اتمسفر در نظر گرفته شده است.

با بررسی موارد  تیتر بالا مشخص می شود اسید های مختلف دارای دانسیته های یا چگالی های مختلف می باشند. حال این موضوع به چه علت برای طراحان مخزن اسید حائز اهمیت می باشد؟

طراحی مخزن اسید

طراحی مخزن اسید با توجه به اطلاعات عنوان شده در این صفحه مبنی بر وسیع بودن انواع اسید و حالات و چگونگی برخورد و واکنش آن با متریال ساخت مخزن اسید بسیار مبحث مهم و قابل توجه ای می باشد.

نکته قابل توحه در این ضمینه سمی بودن و خورندگی شدید اسید ها می باشد که در محل کارگاه، کارخانه ، انبار و … با توحه به دخالت انسان در پروسه تولید محصول بسیار حیاتی و پر اهمیت می باشد. از این رو انتخاب نوع مخزن اسید علاوه بر موارد فنی و مالی برای HSE  مجموعه ها نیز بسیار مهم می باشد.

مبحث طراحی مخزن اسید را در دو منظر مقاومت بدنه در برابر فشار های داخلی و خارجی – و مقاومت بدنه مخزن در برابر خوردگی ناشی از برخورد با اسید قابل بحث می باشد.

مبنای اولیه هر نوع سازه در علم تحلیل سازه، مقاومت آن سازه در برابر فشار یا تنش های داخلی و تنش های خارجی می باشد. از این رو نگهداری حجم مشخصی از سیال در یک مخازن بسته به نوع آن سیال بسیار متفاوت خواهد بود. برای مثال دانسیته اسید سولفوریک ( رقیق نشده) برابر ۱.۸۳ تا ۱.۸۶ گرم بر سانتی متر مکعب می باشد. در مقابل استیک اسید دانسیته ای برابر ۱.۰۵ گرم بر سانتی متر مکعب دارا است.

بنابر این مخزنی که برای نگهداری ۱ متر مکعب اسید سولفوریک ۹۸ درصد طراحی و تولید می گردد بسیار مقاوم تر از مخزن نگهداری ۱ متر مکعب استیک اسید خواهد بود.

برای طراحی مخزن اسید فلزی به چند نکته زیر حتما باید توجه نمود:

  • نوع اسید
  • دمای اسید
  • غلظت اسید و محاسبه وزن مخصوص آن
  • حجم سیال
  • میزان corrosion allowance یا حد مجاز خوردگی

در طراحی و تولید مخازن اسید غلیظ حتما باید این نکته در نظر گرفته شود که مخازن کاملا هوا بند باشد.زیرا اسید غلیظ به شدت جاذب رطوبت است و در صورت قرارگیری در معرض هوای آزاد رطوبت هوا را به خود جذب می نماید که موجب کاهش غلظت اسید و افزایش میزان خورندگی آن می شود.

مخزن اسید فلزی

استاندارد طراحی مخزن اسید

طراحی مخزن اسید از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است، زیرا هرگونه خلل و نشتی در مخزن خسارات جبران ناپذیر مالی و جانی به بار خواهد آورد.

به همین دلیل انتخاب تولید کننده مخزن اسید فلزی که استاندارد های لازم را رعایت نماید و از مخاطرات آن آگاه باشد بسیار حائز اهمیت است. استاندارد های مخزن نگهداری اسید (Acid reservior) مانند سایر مخازن نگهداری می باشد. با این تفاوت که حد مجاز خوردگی بالاتری برای این مخازن در نظر گرفته می شود.

استانداردهای مورد استفاده در تولید مخزن اسید فلزی به شرح زیر می باشد:

انواع مخزن اسید تولید شرکت سازه مخرن

مخازن تولیدی شرکت مهندسی سازه مخزن جهت نگهداری اسید در نگاه اول به چهار دسته زیر تقسیم می شوند:

  1. مخزن اسید فولادی یا مخرن اسید فلزی
  2. مخزن اسید استنلس استیل
  3. مخازن اسید پلی اتیلن
  4. مخزن اسید فایبرگلاس

تولیدات مجموعه سازه مخزن در چهار رده فوق قرار می گیرند. همین طور لازم به ذکر است که هر دسته فوق دارای زیر مجموعه هایی بوده که در ادامه به تفصیل توضیح داده خواهد شد.

مخزن اسید فولادی یا مخزن اسید فلزی

همانطور که گفتیم اهمیت نگهداری اسید ها در ظرفیت بالا یکی از چالش های مهم برای برخی تولید کنندگان مانند شرکت های تولید کود شیمیایی، باطری سازی، تولید الکترود و شرکت های مرتبط با صنایع مس است. در ادامه مطلب می خواهیم مخزن اسید فلزی را به صورت تخصصی تری مورد بررسی قرار دهیم. برای بررسی دقیق تر مخزن اسید فلزی باید به مواردی مانند انتخاب نوع فلز، محدودیت ها، طراحی و قیمت مخزن اسید فلزی بپردازیم.

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم مقاومت مخازن نگهداری اسید بسیار حائز اهمیت است. مخزن نگهداری اسید باید طوری ساخته شود که اولا بدنه مخزن در ارتباط با سیال آسیب نبیند و ثانیا خود سیال نیز دچار تغییری در خاصیت شیمیایی و فیزیکی نشود.

مخزن نگهداری اسید

مخزن نگهداری اسید یکی از اجزای اساسی فرآیند های مختلف صنعتی از جمله مواد اسیدی می باشد. با توجه به اینکه اسید یکی از خورنده ترین و خطرناک ترین عناصر در جهان به حساب می رود، نگهداری صحیح از آن ضروری است تا از هرگونه خطر احتمالی پرهیز به عمل آمده و همچنین به بهترین شکل از آن مراقبت نمود. مخازن نگهداری اسید برای ذخیره، نگهداری و حمل و نقل صحیح مواد اسیدی ساخته شده اند و از این رو خطر نشت انواع اسید ها که می تواند برای انسان و محیط زیست مضر باشد، را از بین می برد. در ساخت مخزن نگهداری اسید از فولاد کربن و فولاد ضد زنگ استفاده می شود که به مخزن خاصیت ضد خورندگی را می دهد. علاوه بر این ویژگی، داشتن تهویه هوا و هواگیری مناسب به منظور تعدیل ساختن فشار داخل مخزن، از خصوصیت های یک مخزن نگهداری اسید است. تهویه مخزن، هوا را قادر می سازد تا به مخزن سوخت وارد و خارج شود و با فشار بیرون یکسان شود. این ویژگی از تجمع فشاری که می تواند باعث پارگی مخزن شود جلوگیری می کند. اگر در حین پر شدن باک، هوا نتواند به سرعت از مخزن سوخت خارج شود، فشار در داخل باک ایجاد می شود که می تواند منجر به آسیب و تخلیه مخزن شود. مخزن نگهداری اسید غلیظ یکی از انواع مخازن نگهداری اسید می باشد و نکته ای این مخزن را از دیگر مخازن متمایز ساخته است این است که از آن جایی که اسید های غلیظ چگالی بالایی نسبت به آب دارند، لازم است در هنگام محاسبه حجم مخزن و فشار وزنی سیال به چگالی اسید نیز دقت نمود تا مناسب ترین مخزن اسید را برای نگهداری اسید انتخاب کرد.

نکات مهم در خرید مخزن اسید با ظرفیت بالا

معمولا استفاده از مخزن اسید فولادی در ظرفیت های بالا کاربرد دارد و به همین دلیل معمولا فولاد مورد استفاده در این مخازن از نوع ضخیم می باشد. جوشکاری فولاد ضخیم تبحر بالایی می طلبد و به همین دلیل است که توصیه ما خرید مخزن اسید فولادی از شرکت های معتبر است. زیرا در شرکت های معتبر تست و کنترل کیفیت بیشتری بر روی مخازن تولیدی انجام می گیرد. به دلیل خطرات جانی زیادی که اسید می تواند برای انسان داشته باشد هرگونه نشتی از طرف مخازن اسید فولادی خطرات جبران ناپذیری برای کسانی که در اطراف این مخازن هستند به بار خواهد آورد. از همین روی برخی از شرکت ها این مخازن را بصورت دفنی استفاده می کنند تا امکان ایجاد خطرات جانی را کاهش دهند. ولی به دلیل عدم دسترسی و امکان بازدید دوره ای از بدنه مخازن ممکن است باعث خلق خطرات زیست محیطی جبران ناپذیری گردد.

انواع متریال قابل استفاده در مخزن اسید فلزی

برای خرید مخزن اسید فولادی باید بدانیم در ابتدا که چه گرید هایی از فولاد برای این کار مناسب هستند.به طور کلی مخازن اسید فلزی از لحاظ نوع متریال به دو دسته تقسیم می شوند.مخازنی که با فولاد کربن بالا یا همان کربن استی ساخته می شوند و مخازنی که با فولاد کم کربن یا همان استنلس استیل تولید می گردند.هر کدام از این دو دسته خواص و وژگی های خاصی دارند که موجب می گردند مناس استفاده در شرایطی خاص باشند.

مخزن اسید کربن استیل

در نگهداری اسید های غلیظ ۹۸ یا ۹۹ درصد و با دمای ۵۵+ درجه سانتی گراد استفاده از فولاد کربن استیل مرسوم است.زیرا در اسیدهای غلیظ یون هیدروژن آزاد نمی گردد که موجب خوردگی مخازن کربن استیل شود. ورق های ST37 ، A516 و ST52 معمول ترین گرید هایی از کربن استیل یا آهن سیاه هستندکه برای مخزن اسید فلزی استفاده می شوند.

این گرید ها برای اسیدهایی که خورندگی ندارند و غلیظ هستند کاربرد دارد. نکته قابل ذکر این است که چون مخازن کربن استیل برای اسیـد غلیظ استفاده می شود و این نوع اسیـد وزن مخصوص بالایی دارد معمولا ضخامت این نوع مخازن بیش از حد معمول می باشد.

مثلا برای تولید یک مخزن اسید فلزی بیست هزار لیتری که تقریبا ۴۰ تن اسید را بتوانیم در آن ذخیره سازی کنیم از ورق ضخامت ۸ میلیمتر به بالا باید استفاده نماییم. اول به دلیل وزن بالای سیال و دوم به دلیل در نظر گرفتن میزان corrosion allowance یا همان حد مجاز خوردگی .در طراحی تمامی مخازن اسید در نظر گرفتن corrosion allowance بسیار اهمیت دارد.ترکیب شیمیایی فولاد

مخزن اسید استنلس استیل

حال اگر اسید رقیق نباشد یا در دمای بالاتر از ۵۵+ درجه قرار باشد نگهداری شود از چه نوع مخزن اسید فلزی می توان اسفاده نمود؟ گرید های دیگری از فولاد به نام استنلس استیل وجود دارند که به دلیل دارا بودن عناصری مانند کروم و نیکل مقاومت خوبی در برابر اسید های رقیق که خورنده هستند دارند.

ساده ترین نوع ورق استنلس استیل که با نام ۳۰۴ یا همان ۸-۱۸ معروف شناخته می شود مقاومت بسیار خوبی در برابرخورندگی برخی اسید ها مانند اسید نیتریک دارد. در ترکیب این نوع ورق ۱۸ درصد کروم و ۸ درصد نیکل وجود دارد که همین امر موجب گردیده مقاومت خوبی در برابر یون های هیدروژن داشته باشد.

مخزن اسید با متریال استنلس استیل گرید ۳۱۶

نوع دیگر ورق استیل که به ورق استیل ضد اسید معروف است نوع ۳۱۶ آن است.استیل ۳۱۶ که در مخازن اسید کلریدریک بسیار کاربرد دارد به گرید دریایی نیز معروف است.

در تولید مخزن اسید فلزی که برای نگهداری اسید رقیق استفاده می شود ورق استیل ۳۱۶ بسیار پر کاربرد است.

تفاوت اصلی ورق استیل ۳۱۶ نسبت به ۳۰۴ در میزان نیکل آن است که حدود ۱۴ درصد می باشد.با تمام ویژگی های خوبی که برای مخازن اسید فلزی استیل بیان کردیم باز هم برخی سیال های اسیدی در غلظت و شرایط دمایی خاص ممکن است موجب خوردگی این نوع مخازن گردند.

در مواردی که استفاده از مخازن اسید فلزی وجود داشته باشد و اسید دارای دما و خورندگی بالایی باشد از ورق تیتانیوم نیز استفاده می گردد ولی به دلیل قیمت بسیار بالای این متریال موارد استفاده از آن بسیار معدود است.

تانکر حمل اسید فولادی

تانکر حمل اسید ، مخزن اسید پشت ماشینی

تانکر حمل اسید به مخزنِ اسیدی اطلاق می گردد که جهت حمل و نقل در مسافت های کوتاه مانند درون کارگاهی و یا مسافت های طولانی بین جاده ای، بروی یک تریلی جهت حمل با کشنده نصب می گردد.
مخازن حمل اسید در ظرفیت مختلف، برای خودروهای متفاوت تولید می گردد که از محبوب ترین آنها نزد مشتریان میتوان از، مخزن حمل اسید جهت نصب بروی وانت نیسان، تانکر حمل اسید پشت خاور، کمپرسی تک محور و دو محور و همین طور تانکر حمل اسید پشت تریلی نام برد.
مهم ترین تفاوت بین تانکر حمل اسید و مخزن اسید ساده (Storage Tank) در بحث مقاومت بدنه و ساختار داخلی مخازن حمل اسید می باشد.

طراحی و تولید مخزن حمل اسید

به علت جابجایی های پی در پی سیال درون مخزن (اسید یا غیره) در داخل مخزن، حین حمل و نقل در پشت ماشین علاوه بر فشار ثقلی ناشی از وزن سیال که عموما باری استاتیکی محسوب می شود، بار های ضربه ای ناشی از تکان های محور خودرو و بار شتاب منفی ناشی از ترمز کشنده نیز به بدنه وارد میگردد که بار دینامیکی شناخته می شود.
بنابراین هنگام ساخت و تولید مخزن اسید پشت ماشینی، طراحی مخزن حمل اسید باید مورد توجه قرار گیرد و بدنه در مقابل بار های یاد شده مقاومت کافی را برخوردار باشد.
از المان های مورد استفاده در ساختار داخلی مخازن حمل اسید جهت افزایش مقاومت، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • عدسی های دوبل شده
  • بافل یا دیواره موج شکن
  • بالا بردن ضخامت ورق های مصرفی در بدنه مخزن

جنس بدنه مخازن حمل اسید

همانند مخازن ذخیره اسید، جنس بدنه مخازن مورد استفاده جهت نصب در پشت تریلی، بسته به نوع و حجم اسید مورد نظر و همچنین شرایط نگهداری و جابجایی اسید در سه دسته زیر دسته بندی می شود :

  1. تانکر فولادی حمل اسید
  2. تانکر حمل اسید از جنس پلی اتیلن/پلی پروپیلن
  3. مخزن حمل اسید استنلس استیل ۳۰۴ و ۳۱۶

جهت اطلاعات بیشتر در مورد مخارن حمل اسید استیل از صفحه مخزن استیل بازدید فرمایید.

مخزن اسید

مخزن حمل اسید سولفوریک ۹۸ درصد

مخزن حمل اسید سولفوریک ۹۸ درصد جزو پرتیراژترین نوع تانکر حمل اسید شرکت سازه مخزن می باشد که همواره مورد توجه صاحبان صنایع بزرگ بوده است. علت این امر استفاده از سولفوریک اسید در بسیاری از صنایع مهم و کلیدی آن هم در حجم بالا می باشد که بسیاری از کارخانجات بزرگ ترجیه به خرید اسید سولفوریک در حجم های بالا توسط خودرو های سنگین خود مجموعه می نمایند. کارخانجات تولید باتری خودرو جزو این دسته از خریداران محترم می باشند که سالانه تناژ های بالایی اسید از تولید کننده تهیه یا از گمرکات وارد می نمایند.
گروه صنعتی سازه مخزن مخازن حمل اسید سولفوریک خود را دو دو نوع مخزن با ورق فولادی کرین استیل در رده های A516 و یا ST-37 و همینطور مخزن با بدنه استنلس استیل رده ۳۱۶ ، در احجام ۱۰۰۰ لیتری تا ۱۴۰۰۰ لیتر تولید می نماید.
لازم به ذکر است با توجه به چگالی بالای اسید سولفوریک ۹۸ درصد ( ۱.۸۶ گرم بر سانتیمتر مکعب) وزن اسید با حجم ۱۴ هزار لیتر برابر با ۲۶ تن خواهد بود.

تولید کننده مخزن اسید

تولید کننده مخزن اسید یک شرکت یا واحد تولیدی است که به صورت صنعتی مخازنی را تولید می کند که برای ذخیره و حمل انواع اسیدها استفاده می‌شود. سازه مخزن یکی از بزرگترین واحد تولید انواع مخازن صنعتی محسوب می شود . این مخازن معمولاً از موادی ساخته می‌شوند که مقاومت شیمیایی بالا در برابر اسیدها را داشته باشند، مانند فولاد ضدزنگ و یا پلی‌پروپیلن. طراحی و ساخت مخازن اسید باید با استانداردها و مقررات ایمنی صنعتی مربوطه سازگار باشد تا جلوی هرگونه خطر احتمالی ناشی از تماس اسید با مواد ساختاری را بگیرد.

تولید کننده مخزن اسید نیازمند تجهیزات و فناوری مناسب است تا بتواند مخازن با کیفیت و مطابق با نیازهای مشتریان را تولید کند. این تجهیزات می‌توانند شامل دستگاه‌های برش، جوش، و شیارزنی باشند. همچنین تجهیزاتی نظیر دستگاه‌های آزمایشگاهی برای بررسی کیفیت مواد و جوش‌های استفاده شده نیز نیاز است.

تولید کنندگان مخازن اسید معمولاً محصولات خود را به صنایع مختلفی مانند صنایع شیمیایی، صنایع نفت و گاز، صنایع داروسازی و صنایع پتروشیمی عرضه می‌کنند. این مخازن می‌توانند به شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی باشند و در تعدادی از موارد، دارای ویژگی‌های خاصی مانند مقاومت در برابر فشار، دما و تاثیرات شیمیایی خاصی باشند.

در کل، تولیدکننده مخزن اسید مسئولیت بالایی در تأمین سلامت و ایمنی کاربران مخازن دارند و باید با رعایت استانداردها و اصول ایمنی، محصولات با کیفیت و قابل اعتمادی ارائه کنند.

خرید مخزن اسید

خرید مخزن اسید به چندین عامل و مرحله بستگی دارد. در زیر، مراحل عمده خرید مخزن اسید را شرح می دهم:

۱. تعیین نیاز‌ها: ابتدا باید نیازهای خود را برای مخزن اسید مشخص کنید. این شامل ظرفیت مورد نیاز، جنس مورد نظر (مثل فولاد ضدزنگ یا پلی‌پروپیلن)، ابعاد مخزن، ویژگی‌های ایمنی مورد نظر و هر مشخصه دیگری است که برای شما اهمیت دارد.

۲. تحقیق و انتخاب تولیدکننده: پس از تعیین نیازهای خود، بهتر است از طریق تحقیق در مورد تولیدکنندگان مخازن اسید مختلف، محصولات و خدمات آنها را بررسی کنید. بررسی نمونه‌های محصولات، استانداردها، گواهی‌نامه‌ها و نظرات مشتریان قبلی می‌تواند به شما در انتخاب مناسب کمک کند.

۳. ارتباط با تولیدکننده و مشاوره: پس از انتخاب تولیدکننده، با آنها تماس بگیرید و نیازهای خود را بیان کنید. مشاوره با تولیدکننده در مورد مشخصات فنی، قیمت، زمان تحویل و شرایط پرداخت می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم به خرید درستی بگیرید. در این مورد میتوانید با کارشناسان سازه مخزن در ارتباط باشید.

۵. انجام خرید و تحویل: پس از توافق نهایی و امضای قرارداد، می‌توانید خرید را انجام دهید و تحویل مخزن اسید را دریافت کنید. اطمینان حاصل کنید که تحویل کالا با توافق شده در قرارداد همسان است و محصول مطابق با مشخصات مورد انتظار شما است.

در نهایت، اهمیت بالایی را به ایمنی و استانداردهای مربوط به استفاده از مخزن اسید بدهید. در هر مرحله از خرید، توصیه می‌شود با تخصص و تجربه مشاوران و کارشناسان مجموعه سازه مخزن مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که خرید شما متناسب با نیازها و استانداردهای مربوط است و به درستی انجام می‌شود.

قیمت مخزن اسید

قیمت مخزن اسید ممکن است بسته به عوامل مختلفی متغیر باشد. برخی از این عوامل عبارتند از:

۱. اندازه و ظرفیت: قیمت مخزن اسید به طور معمول با افزایش اندازه و ظرفیت آن افزایش می‌یابد. مخازن با ظرفیت بزرگتر به دلیل نیاز به مواد ساخت و حمل و نقل بیشتر، قیمت بیشتری دارند.

۲. مواد ساخت: نوع موادی که برای ساخت مخزن اسید استفاده می‌شود نیز بر قیمت آن تأثیر می‌گذارد. مخازن ساخته شده از مواد با مقاومت بالا در برابر اسیدها، مانند فولاد ضدزنگ، معمولاً قیمت بیشتری دارند.

۳. استانداردها و مشخصات فنی: مخازن اسید برای استفاده در صنایع مختلف باید به استانداردها و مشخصات فنی خاصی مطابقت داشته باشند. مخازنی که با استانداردهای بین‌المللی مطابقت دارند و از نظر ایمنی و کیفیت بالا هستند، ممکن است قیمت بیشتری داشته باشند.

۴. بازار و عرضه و تقاضا: عوامل بازاری مانند تقاضا و عرضه نیز می‌توانند بر قیمت مخازن اسید تأثیر بگذارند. در برخی مواقع، افزایش تقاضا یا کاهش عرضه می‌تواند منجر به افزایش قیمت شود.

به طور کلی، برای دانستن قیمت دقیق مخازن اسید، توصیه می‌شود با کارشناسان سازه مخزن تماس بگیرید یا از طریق سایت با ما در ارتباط باشید و جزئیات مورد نیاز خود را بررسی کنید. آنها می‌توانند بر اساس نیازها و مشخصات مورد نظر شما، قیمت مناسبی را ارائه دهند.

نکات ویژه ای که در ساخت مخزن اسید باید توجه کرد ؟

اسید یکی از خورنده ترین و خطرناک ترین موادی است که کارکنان فرآوری های شیمیایی با آن سروکار دارند که یکی از رایج ترین عوامل در این مورد اسید سولفوریک است که اسید سولفوریک یک محلول در آب بدون بو و مایع شفاف است اگر از اسید سولفوریک در فرآیندهای شیمیایی یا تولیدی در کارخانه خود استفاده می کنید ، ذخیره و نگهداری صحیح اسید بسیار مهم است. این شامل طراحی دقیق مخزن ذخیره سازی، استفاده و نگهداری می شود. هنگام تعیین بهترین گزینه های ساخت مخازن ذخیره اسید، موارد زیر را در نظر بگیرید:

مخزن اسید

مواد ساخت مخزن اسید : بیشتر مخازن حاوی اسید به دلیل توانایی مقاومت آنها در برابر ماهیت خورنده اسید از فولاد کربنی یا فولاد ضد زنگ ساخته شده باشند . عوامل دیگری که در انتخاب مواد نقش مهمی دارند عبارتند از: اندازه مخزن، هزینه ها، کیفیت اسید مورد نظر، غلظت اسید و دمای ذخیره سازی.

سیستم های تهویه : اطمینان از سیستم های تهویه مناسب یکی دیگر از عوامل مهم در طراحی و ایمنی مخزن است . تهویه مخازن نه تنها به مخازن اجازه تنفس می دهد بلکه از تجمع گازهای مضر و بالقوه خطرناک در مخازن نیز جلوگیری می کند. تهویه با طراحی متخصص شروع می شود، اما همچنین نیازمند بازرسی و نگهداری از کارکنان است.

استفاده از لایه های ثانویه مهار: مهار اسید از اهمیت بالایی برخوردار است. فرسایش یکی از عوامل رایج در مخازن ذخیره اسید سولفوریک است. آستر های محفظه ثانویه به مهر و موم کردن و محافظت از فلز کمک می کنند و یک مانع اضافی برای مقابله با چنین مواد بسیار ساینده ایجاد می کنند. این می تواند به کاهش سایش، بهبود یکپارچگی مخزن و محافظت از تاسیسات شما در برابر خرابی های مخرب کمک کند.

 برای اطمینان از انتخاب بهترین و ایمن ترین مخازن ، میتوانید با مجموعه سازه مخزن در ارتباط باشید تا همکاران ما در انتخاب مخزن مناسب شما را راهنمایی کنند.