زمان مطالعه: ۴ دقیقه

کار اصلی دستگاه سختی گیر آب صنعتی تولید آب مناسب برای مصرف روزانه خانگی و در صنایع مختلف است که با حذف یون های منیزیم وکلسیم و کاتیون های فلزی این چرخه را طی میکند که استفاده از آب نرم در صنایع برای نگهداری و افزایش طول عمر تاسیسات و دستگاه ها بسیار ضروری است سختی گیر رزینی یک از مهم ترین دستگاه سختی گیر است که در صنایع مورد استفاده قرار می گیرید

دستگاه سختی گیر آب صنعتی

دستگاه سختی گیر آب صنعتی یک سیستم فیلتراسیون است که مواد معدنی کلسیم و منیزیم ایجاد کننده سختی را از طریق فرآیندی به نام تبادل یونی از آب حذف می کند. آبی که املاح زیادی داشته باشد باعث آسیب دیدگی تاسیسات و افزایش نگهداری می شود بنابراین دستگاه سختی گیر آب صنعتی یکی از شایع ترین و مخرب ترین مشکلات آب را برطرف می کند. هر چه دمای آب بالاتر باشد، کلسیم و منیزیم بیشتری جامد شده و به رسوبات جامد داخل تاسیسات تبدیل می شود. دستگاه سختی گیر آب صنعتی در واقع سیستمی است که به وسیله آن آب سخت تبدیل به آب قابل مصرف در محیط های صنعتی می شود تا هزینه نگهداری دستگاه ها و تاسیسات را تا حد ممکن به حداقل برساند و طول مدت نگهداری های و طول عمر دستگاه را بیشتر کند. استفاده از سختی گیر در همه صنایع بسیار مفید و ضروری است همچنین در کشاورزی هم میتوان استفاده کرد سختی گیری آب کشاورزی باعث جلوگیری از گرفتگی لوله‌های انتقال آب خصوصاً لوله‌های آبیاری تحت فشار می‌شود . قیمت دستگاه سختی گیر آب صنعتی تحت تأثیر پارامترهای مختلفی است. از جمله این پارامتر ها می توان به ظرفیت سختی گیر ، هزینه نصب و نگهداری ، سیستم کنترل دستگاه ، سیستم احیا دستگاه و ویژگی های اضافی اشاره کرد.

دستگاه سختی گیر آب صنعتی

سختی گیر رزینی یک نوع سیستم سختی‌گیری آب است که با استفاده از رزین‌های خاص، سختی آب را از طریق فرآیند تبادل یونی کاهش می‌دهد.

سختی گیر آب صنعتی چگونه کار می کند ؟

نحوه کار این سیستم به گونه است که دستگاه سختی گیر آب صنعتی ، کلسیم و منیزیم را از طریق فرآیندی به نام تبادل یونی از آب خارج می کند . هنگامی که آب سخت وارد مخزن معدنی می شود، از طریق بستری از دانه های رزین کروی جریان می یابد . این مهره های پلاستیکی که معمولا از پلی استایرن ساخته می شوند، با یون سدیم شارژ می شوند. دانه های رزین آنیون هستند، یعنی بار منفی دارند. مواد معدنی کلسیم و منیزیم دارای بار مثبت هستند و آنها را کاتیون می کنند. از آنجایی که بارهای مخالف جذب می شوند، بار منفی کانی ها به بار مثبت دانه های رزین جذب می شود. همانطور که آب سخت از رزین عبور می کند، دانه ها یون های معدنی را می گیرند و آنها را از آب خارج می کنند. هنگامی که مهره یون معدنی را می گیرد، یون سدیم آزاد می شود. ستون رزین تمام سختی آب را در حین عبور از مخزن معدنی از بین می برد و آب نرم شده به خانه شما جاری می شود. استفاده از سختی گیر صنعتی در دو مرحله انجام می شود . در طول مرحله خدمات، آب در مخزن بر روی بستر رزین جریان پیدا می کند و مواد معدنی با دخالت سدیم تا حد زیادی حذف می شوند و آب نرم از سیستم خارج می شود . اما این فرآیند بعد از گذشت زمان باعث ته نشینی زیاد کلسیم و منیزیم بر روی بستر رزینی و در نهایت کاهش عملکرد آن می شود . اینجاست که نیاز است مرحله دوم؛ یعنی بازسازی یا بک واش شروع می شود که در این مرحله مواد معدنی انباشته شده بر روی سطح فیلتر، با استفاده از محلول نمک با آب به صورت غلیظ شستشو شده و املاح از سیستم خارج می‌شود و فیلترها مجدد آماده خدمت رسانی هستند.

اجزای یک دستگاه سختی گیر

یک دستگاه سختی گیر آب صنعتی از سه جز تشکیل شده است : مخزن معدنی ، شیر کنترل ، مخزن آب نمک . کار اصلی اینه سه اجزا در کنار هم حذف مواد معدنی سخت از آب ، نظارت بر جریان آب و تمیز کردن دوره ای سیستم از طریق فرایند بازسازی است . مخزن مواد معدنی : این مخزن محفظه ای است که آب سخت در آن نرم می شود خط تامین آب ، آب سخت را وارد مخزن می کند آب از بستر دانه های رزین تراوش میکند و یون های کلسیم و منیزیم سخت کننده آب را رسوب میکند . در نهایت آب نرم از مخزن خارج می شود . شیر کنترل : این شیر میزان آب عبوری از مخزن مواد معدنی و ورود به دستگاه شما را اندازه گیری می کند و حجم آب ورودی به مخزن معدنی را ردیابی می کند همانطور که آب سخت در مخزن معدنی جریان می یابد، دانه های رزین یون های سدیم خود را با یون های سختی مبادله می کنند. با گذشت زمان، این باعث کاهش ظرفیت رزین برای ادامه نرم‌کردن موثر آب می‌شود. قبل از اینکه مهره‌ها برای ادامه حذف یون‌های کلسیم و منیزیم با محتوای معدنی سنگین شوند، شیر کنترل به طور خودکار چرخه بازسازی را آغاز می‌کند . مخزن آب نمک : مخزن آب نمک به سیستم نرم شدن آب در بازسازی کمک می کند. مخزن آب نمک محلول بسیار غلیظی از نمک را برای بازیابی بار مثبت دانه های رزین نگه می دارد. اینها در آب ته مخزن حل می شوند. هنگامی که شیر کنترل ثبت می کند که ظرفیت نرم شدن رزین در حال کاهش است، محلول آب نمک سنگین از مخزن خارج می شود و از طریق رزین در مخزن معدنی شستشو می شود .