زمان مطالعه: ۳ دقیقه

سختی گیر مغناطیسی آب، سیستم های بدون مخزن هستند که برای جلوگیری از تشکیل رسوب بدون حذف کلسیم و منیزیم از آب و بدون افزودن سدیم طراحی شده اند. سختی گیر الکترو مغناطیسی برای حذف و از بین بردن یون های املاح در آب سیستم های سازمانی استفاده می شود. در ادامه، سختی گیر مغناطیسی از نظر عملکرد و مزایا مورد بررسی قرار می گیرند.

سختی گیر مغناطیسی

سختی گیر آب مغناطیسی که به آن ها نرم کننده های آب الکترومغناطیسی یا تهویه کننده های آب الکتریکی نیز گفته می شود، از تصفیه آب فیزیکی استفاده می کنند که آب را در معرض یک میدان مغناطیسی قرار می دهد که خواص چسبندگی کربنات کلسیم را تغییر می دهد. سختی گیر مغناطیسی جهت نرم کردن آب فرایندی را طی می کنند که در ادامه مطلب بیان می کنیم چندین آهنربای بزرگ نئودیمیوم در اطراف یک لوله آب قرار داده شده است، یک سیم الکتریکی به دور لوله آب پیچیده شده است و میدان مغناطیسی را القا می کند در مورد یک سیستم با سیم کشی الکتریکی، جریان عبوری از سیم توسط یک ترانسفورماتور کنترل می شود.

میدان مغناطیسی را می توان در جهت جریان آب یا در مقابل جریان آب جهت داد. همانطور که آب از لوله عبور می کند، بلافاصله توسط دستگاه تصفیه می شود. در این فرایند آب با هیچ منبعی در تماس نمی باشد و آب لازم نیست قبل از اینکه بتواند به خانه شما تحویل داده شود در یک مخزن بنشیند. سیستم های مغناطیسی معمولاً به عنوان نرم کننده های آب شناخته می شوند. تنها روش واقعی نرم کردن آب، تبادل یونی است که کلسیم و منیزیم معدنی را حذف می کند، بنابراین خواص آب را تغییر داده و آن را از سخت به نرم تبدیل می کند.

سختی گیر الکترو مغناطیسی

عملکرد سختی گیر مغناطیسی

سختی گیر الکترو مغناطیسی در انواع برند های مختلف تولید و عرضه می شوند این دستگاه ها از لحاظ شکل ظاهری متنوع هستند ولی عملکرد یکسانی در رسوب زدایی از آب می باشد مکانیزم سختی گیرهای مغناطیسی به این صورت است که باعث خنثی کردن کریستال های کلسیم و منیزیم در آب می شوند. سختی گیر الکترو مغناطیسی در مسیر آب ورودی به دستگاه هایی مثل پکیج، آبگرمکن و … قرار گرفته و با عبور آب از لوله، به دلیل خاصیت مغناطیسی سختی گیر در اطراف لوله، یون های کلسیم (منیزیم) و ترکیبات کربنات در آب کریستال زدایی می شوند.

در سخت کننده های مغناطیسی، مواد معدنی و املاح آب با قرار گرفتن در میدان مغناطیسی یونیزه می شوند، سپس یون ها در آب معلق می شوند. در نهایت این عملکرد باعث می شود که املاح موجود در مولکول های آب کمتر با یکدیگر تماس پیدا کنند و حلالیت در آب (در محدوده میدان مغناطیسی ایجاد شده) را افزایش دهند و رسوبات قبلی را در آب حل کنند. نباید رسوب تشکیل شود و همانطور که گفته شد رسوبات قبلی به تدریج در آب سیستم تاسیسات حل شود. تغییرات املاح موجود در آب توسط سخت کننده های مغناطیسی مقطعی و متغیر و فقط در همان میدان مغناطیسی سخت کننده است.

مزایای هاردنر مغناطیسی

استفاده از دستگاه سختی گیر مغناطیسی در هر صنایعی ضروری است وظیفه سختی گیرها کاهش رسوبات در تجهیزات انتقال حرارت تاسیسات ساختمانی و صنعتی است که از طریق تعلیق (سخت کننده مغناطیسی) و یا حذف یون های موجود در آب توسط هاردنر رزینی اتفاق می افتد. مزیت های مهم ضد رسوب مغناطیسی پکیج و آبگرمکن به شرح زیر هستند:

  • هاردنرهای مغناطیسی رسوبات لوله های انتقال حرارت را معلق می کنند و این عملکرد کاهش رسوبات باعث افزایش طول عمر و کارایی تجهیزات و لوله ها می شود.
  • سخت شدن حلالیت در آب را افزایش می دهد و سختی گیرهای مغناطیسی نسبت به سایر سختی گیرها ساده تر و راحت تر نصب می شوند.
  • تفاوت بین کارایی سختی گیر رزینی و مغناطیسی: تغییرات حاصل از یون های کلسیم و منیزیم در سخت کننده های رزینی دائمی است. در همین حال، تعلیق املاح و رسوبات با استفاده از یک سخت کننده مغناطیسی نیز شامل یک دوره کوچک در اثر میدان مغناطیسی است.
  • تفاوت اشغال فضا، رزین و سختی گیر مغناطیسی: هاردنرهای مغناطیسی ( Magnetic hardeners ) به دلیل نصب در مسیر لوله ها فضا را اشغال نمی کنند. اما هاردنرهای رزینی به دلیل منبع استوانه ای شکل و مخزن نمک و لوازمی که همراه دارند برای قرار گرفتن در موتورخانه نیاز به فضا دارند.
  • هزینه نصب و راه اندازی سختی گیرهای رزینی و مغناطیسی: سختی گیرهای رزینی معمولاً به دلیل الزاماتی که به همراه دارند، گرانتر از هاردنرهای مغناطیسی هستند.
  • هزینه نگهداری و تعمیرات سختی گیر رزینی و مغناطیسی: هزینه نگهداری و تعمیر سختی گیر رزینی نیمه اتوماتیک به دلیل لزوم بازسازی دائمی و منظم رزین نسبت به هاردنرهای مغناطیسی بیشتر است.
  • همچنین مهمترین چالش استفاده از هاردنرهای نیمه اتوماتیک رزینی، لزوم بازسازی مداوم رزین آن در فواصل زمانی مشخص (هر هفته یا هر ماه) توسط یک اپراتور مجرب موتورخانه می باشد.