زمان مطالعه: ۴ دقیقه

مخزن آب دو جداره یکی از مخزن هایی است که به منظور ذخیره آب از آن استفاده می شود و به جهت ایمنی ناشی از دولایه موجود درون مخزن دو جداره از نشت آب به بیرون مخزن جلوگیری می کند و به بهترین شکل از مایع مورد نظر ذخیره شده نگهداری می کند.

مخزن آب دو جداره

به دلیل اهمیتی که آب در زندگی دارد و همینطور اهمیت ذخیره آب برای مصارف مختلف بالا است، از مخزن های مختلفی به منظور  ذخیره سازی آن استفاده می شود. یکی از این مخازن، مخزن آب دو جداره می باشد که مخازنی هستند که در واقع با تعبیه شدن یک مخزن درون مخزن تک جداره دیگر ساخته می شود و میان دو مخزن، توسط یک فضای خالی وجود دارد. مخزن آب دو جداره دارای مزیت های مختلفی است که سبب استفاده از آن برای ذخیره آب گشته است. مخازن آب دو جداره طراحی شده‌اند تا جلوی هرگونه از دست رفت آب را بگیرند. در صورت وقوع نشت در لایه داخلی مخزن، فضای خالی بین دو لایه مانع از نفوذ آب به بیرون می‌ شود. به علاوه مخزن آب دوجداره دارای مقاومت قابل قبولی در برابر تأثیرات محیطی دارد، به این صورت که مخزن دو جداره معمولا از جنس مقاومی ساخته می‌شود تا در برابر ضربه‌ ها، تغییرات دما و تأثیرات محیطی مانند اشعه UV و عوامل شیمیایی مقاومت کند و از آب ذخیره شده مراقبت کند که مخزن استیل دو جداره تولید شده از استیل یکی از این مخازن است. خوشبختانه این مخازن در انواع ظرفیت ها تولید می شوند و می توان بر اساس نیاز از انواع مخازن آب دوجداره استفاده نمود. از این مخازن آب دو جداره معمولا برای مواردی مانند ذخیره آب شهری، آب آشامیدنی، آب استفاده در صنایع کشاورزی و دامپروری، هتل‌ ها، بیمارستان‌ ها و سایر مکان‌ هایی که نیاز به ذخیره آب دارند، استفاده می‌ شوند.

مخزن دو جداره

مخزن دوجداره (Double-walled tank) به مخازنی اطلاق می‌ شود که دارای دو لایه قابل تشخیص هستند که توسط یک فضای خالی از هم جدا شده‌ اند. لایه داخلی و لایه خارجی این مخازن معمولا از جنس مواد متفاوتی ساخته می‌ شوند و هدف اصلی از استفاده از مخازن دو جداره، جلوگیری از نشت و نفوذ محتویات مخزن به محیط بیرونی است. این مخازن که یکی از پر استفاده ترین انواع آن ها مخزن آب دوجداره می باشد، در بسیاری از صنایع و به خصوص در صنایع حفاری، نفت و گاز، پالایشگاه‌ ها، نگهداری مواد شیمیایی خطرناک و ذخیره‌ سازی سوخت‌ ها و محصولات نفتی استفاده می‌ شوند. این نوع مخازن به عنوان یک اقدام ایمنی برای جلوگیری از نشت و آلوده شدن محیط زیست مورد استفاده قرار می‌ گیرند. استفاده از مخزن دوجداره چون مخزن آب دو جداره دارای مزایای زیادی است به عنوان نمونه در صورت وقوع نشت در لایه داخلی منبع، فضای خالی بین دو لایه باعث می‌ شود که محتویات نشت گیرنده شده و به محیط بیرونی نفوذ نکند. این اقدام می‌ تواند به طور قابل توجهی خطرات احتمالی را کاهش دهد. همچنین، این نوع مخازن به دلیل داشتن دو لایه محافظ، مقاومت بالا در برابر ضربه‌ ها، تغییرات دمایی و تأثیرات محیطی دارند. مخزنهای دوجداره معمولا مجهز به سیستم‌ های اعلام و اطفاء حریق، سیستم‌ های کنترل دما و فشار، و سیستم‌ های نظارت و کنترل هستند. این سیستم‌ ها به منظور تشخیص زود هنگام نشت، کنترل دما و فشار درون مخزن و اطلاع رسانی به صورت خودکار به مراکز مربوطه نصب می‌ شوند. در حالت کلی، انواع مخزن آب دو جداره همچون مخزن دوجداره به عنوان یک راهکار ایمنی و حفاظتی مؤثر در برابر نشت و آلودگی محیط زیست مورد استفاده قرار می‌ گیرند. استفاده از این نوع مخازن بهبود سطح ایمنی در صنایعی که با مواد خطرناک سروکار دارند، فراهم می‌ کند و روند اجرای مقررات و استاندارد های ایمنی را تقویت می‌ کند.

مخزن ذخیره آب پلی اتیلن

مخزن ذخیره آب پلی اتیلن یک انتخاب محبوب و کاربردی برای ذخیره آب هستند . این مخازن که از پلی اتیلن با چگالی بالا ساخته شده اند، مخازن ذخیره آب پلی اتیلن …

تفاوت مخزن آب دو جداره و مخزن تک جداره

انواع مخزنهای تک جداره فقط دارای یک پوسته سوخت می باشد، در حالی که مخزن ذخیره آب دو جداره دارای یک پوسته داخلی است که توسط یک پوسته محفظه دوم و بزرگ تر احاطه شده است. هر مخزن سوخت به محفظه ثانویه نیاز دارد تا از ورود سوخت، آب و یا هر ماده ای که به منظور نگهداری از آن از مخزن استفاده می شود، به محیط جلوگیری شود. این ویژگی ایمنی باید در محل ذخیره مخزنهای تکجداره تعبیه شود، زیرا در خود مخزنهای سوخت دیواری وجود ندارد و به آن، بسته بندی خارجی اطلاق می شود. یک مخزن دوجداره دارای یک فضای بینابینی بین دو جداره خود می باشد که در صورت نشتی آب وظیفه مهار ماده را انجام دهد. مخزن آب دوجداره از آن جایی که ایمنی درونی ناشی از دو لایه محافظ مخزن را دارا می باشد، همچون مخزن تک جداره نیازی به ایمنی خارجی ندارد و به همین دلیل، یک مخزن آب دو جداره به عنوان یک مخزن خود بسته نامیده می شود. می توان مخزن آب دو جداره را اینگونه تصور کرد که یک مخزن درون یک مخزن تک جداره قرار گرفته است. در حالت کلی مخازن سوخت تک جداره و دو جداره از نظر ذخیره سازی و ایمنی متفاوت هستند. مخازن دو جداره ایمن تر از مخازن تک جداره بوده و برای حمل سوخت نیز مناسب هستند.