زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
جهت دریافت مشاوره و ثبت سفارش کلیک کنید.

مخزن تحت فشار

باسلام به سایت سازه مخزن خوش آمدید. ما به شما اطلاعاتی در رابطه با مخزن تحت فشار، طراحی، قیمت و نحوه ی ساخت این مخزن خواهیم داد. با ما همراه باشید.

 

سازه مخزن

مخزن ابتدا توسط مهندسین سازه مخزن مکانیک و طراح، طبق نیاز های خریدار و بر اساس بایدها و نباید های مشخص شده توسط خریدار طراحی می شود و سپس با تایید کارفرما به خط تولید ارسال می شود. ساخت مخزن توسط تکنسین های فنی با برش ورق های استیل کلید می خورد و سپس با دستگاه های پرس و نورد به شکل دلخواه در می آید در نهایت با توجه به نوع جوشکاری که طراح مشخص کرده است ورق ها به هم متصل می شوند و یک مخزن ساخته می شود. تمامی این مراحل بصورت یک نقشه راه تحت عنوان ( wps ) نوشته می شود و جوشکار ها و تکنسین های شرکت موضف به رعایت استاندارد ها و نکات ارائه شده در ( wps ) هستند.

مخزن تحت فشار

 

مخزن تحت فشار نوعی مخزن است که هم در صنایع مختلف و هم در مصارف غیر صنعتی کاربرد دارد و عنصری ضروری در پروسه تولید مواد تجاری و صنعتی نیز محسوب می شود ؛ مخزن تحت فشار که دارای محفظه ی محکمی است ، اغلب برای ذخیره کردن موادی مثل مایعات و گازها کاربرد دارد ، همچنین از مخزن تحت فشار ، برای ذخیره سازی همین سیالات در فشارهای مختلف استفاده می شود . از مخزن تحت فشار در تاسیسات آبرسانی ساختمان ها ، کارگاه ها و یا کارخانجات نیز به کارگیری می شود ، مثل مخزن تحت فشار آب که یکی از انواع مخزن است و تشکیل شده از یک تیوپ و یا لاستیک ( مدل دیافراگمی ) که درون آن قرار دارد و به دو قسمت جدا از هم تقسیم شده است،در قسمتی آب و در قسمت دیگر هوا قرار می گیرد.

مخزن تحت فشار - مخزن استیل

سوالات متداول کاربران در گوگل

مخزن تحت فشار چه کاری انجام می دهد؟

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
مخزن فشار در یک سیستم آب، سه هدف دارد. وقتی پمپ کار نمی کند آب را ذخیره می کند و آب را تحت فشار تامین می کند. این منبع ذخیره آب ایجاد می کند بنابراین پمپ کمتر شروع به کار می کند و متوقف می شود و عمر پمپ را طولانی می کند.

یک مخزن تحت فشار معمولا چقدر عمر می کند؟

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
نوعی مخزن حاوی هوا و آب تحت فشار است که توسط یک مخزن جدا شده و در کارخانه با هوا از قبل شارژ می شود. به طور متوسط، مخزن تحت فشار ۵ تا ۷ سال دوام می آورد.

چه زمانی باید از مخزن فشار استفاده کرد؟

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
توصیه می کنیم یک مخزن تحت فشار مخصوصاً زمانی که دوش یا توالت دارید که پمپ به ندرت ۱۰۰ درصد کار می کند داشته باشید. بدون مخزن فشار، فشار روی کنترل کننده فشار سیستم شما وارد می شود که ممکن است باعث از کار افتادن زود هنگام یا به تدریج آن شود.

مخزن تحت فشار چگونه کار می کند ؟

این مخزن تحت  فشار آب و منبع پمپ آب شناخته می شوند و در سایزها و رنگ های مختلفی ساخته و به بازار عرضه می گردند. کاربرد منبع انبساط بسته به این صورت است که یک تیوپ در داخل منبع تحت فشار قرار دارد، با گاز نیتروژن یا هوا داخل منبع و فضای پشت تیوپ را پر می کنند و در اثر فشار این هوای فشرده پشت تیوپ آب درون لوله ها با فشار کافی جریان می یابد. ( برای مطالعه بیشتر درباره سختی گیر

این تیوپ میان منبع فلزی و فلنج محکم شده و موجب آب بندی منبع انبساط بسته نیز می گردد. با استارت پمپ ، آب پر فشار ضمن تامین جریان آب مصرفی یعد از بستن شیر توسط مصرف کننده تا زمان رسیدن فشار داخل لوله ها و منبع تحت فشار به فشار ماکسیمم ( مثلا ۴ بار ) که قبلا روی فشار سنج یا pressure switch ست شده است به پمپاژ ادامه می ذهذ. اگر مصرف کننده دیگری شیر آب را باز کند اگر میزان آبی که نیاز دارد کم باشد (مثلا آب مورد نیاز برای مسواک زدن ، وضو گرفتن و … ) و خروج آب ذخیره شده در منبع تحت فشار با عث رسیدن فشار داخل شبکه به فشار مینیمم نگردد پمپ روشن  نخواهد شد. حال اگر میزان آب مصرف شده باعث افت فشار مثلا تا نقطه مینیمم گردد ، جریان برق پمپ به کمک فشارسنج برقرار شذه و پمپ استارت خواهد خورد. حال هر چه مخزن تحت فشار حجم آب ذخیره بیشتری داشته باشد ( بزرگتر باشد ) تعداد دفعات استارت و استاپ پمپ کاهش یافته که باعث افزایش عمر پمپ ، مخزن تحت فشار و همچنین کاهش مصرف برق می گردد.

از منبع انبساط بسته در کنار پمپ هایی که توان یک اسب و بالاتر را دارند استفاده می گردد. منبع انبساط بسته پمپ آب جهت ذخیره کردن آب و ارسال آن به خروجی آب بکار گرفته می شود. منبع تحت فشار باعث می گردد تا عمر پمپ آب بیشتر شود زیرا با هر بار باز شدن شیر آب پمپ شروع به فعالیت نمی کند. منبع تحت فشار را همراه با درجه فشار، پنج راهی و کلید خودکار به پمپ آب وصل می کنند. با استفاده از این قطعات که بر روی پمپ بسته می شوند هنگامی که شیر آب باز شود قبل از همه، آبی که درون منبع انبساط بسته وجود دارد تخلیه می گردد. اگر شیر آب همین طور باز بماند در این هنگام فشار داخل منبع انبساط بسته افت می کند زیرا آب آن تخلیه شده و بلافاصله از طریق سوئیچ فشار فرمان راه اندازی پمپ آب صادر می گردد و پمپ آب در مدار قرار می گیرد تا افت فشار آب را جبران نماید. ( برای مطالعه بیشتر درباره ماینرباکس)

اجزای تشکیل دهنده مخزن تحت فشار چیست ؟

مخازن تحت فشار مخازن فلزی معمولاً استوانه‌ای یا کروی برای نگه داری و یا انجام فرایند های شیمیایی مایعات و یا گازها می‌باشند که توانایی مقاومت در برابر بارگذاری‌های مختلف (فشار داخلی، و یا فشار خارجی و خلا در داخل) را دارا می‌باشند. ( برای مطالعه بیشتر درباره دیونایزر )

 

اجزای اصلی مخازن تحت فشار عبارت اند از:

پوسته

پوسته یک مخزن تحت فشار اساسی ترین قسمت آن است. در تئوری، پوسته به هر شکلی می تواند وجود داشته باشد؛ ولی در عمل تقریباً همواره بصورت استوانه ای هستند. این به این دلیل است که یک استوانه شکل مناسبی برای نگهداری فشار است. استوانه های جدار نازک تحت فشار داخلی تنها تحت تنشهای اصلی قرار دارند در حالی که پوسته های مستطیلی تحت تأثیر نیروهای خمشی و برشی زیادی قرار داشته و نیاز به ضخامت بیشتری دارند. پوسته های استوانه‌ای بنابر عملکرد مورد نیاز می‌توانند افقی یا عمودی باشند. معمولاً پوسته ها از نورد ورق های تخت و اتصال آن‌ها بوسیله جوش های درزی ساخته می شوند. ( برای مطالعه بیشتر درباره مخزن پلی اتیلن )

عدسی یا کلگی

برای کامل کردن محفظه، پوسته استوانه ای باید بوسیله عدسی پوشیده شود. انواع مختلف عدسی ها وجود دارند که در زیر بعضی از انواع آن‌ها معرفی شده است : عدسی های مسطح   ، عدسی های بیضوی (بشقابی)

عدسی شبه کروی ، عدسی های نیم کروی

 

مقاطع مخروطی:

هنگامی که یک مخزن دارای سطح مقطع هایی با قطر متفاوت باشد، این مقاطع بوسیله یک مقطع مخروطی به هم متصل می شوند.

فلنج ها:

فلنج ها به همراه نازل ها، دریچه های بازرسی و درپوش‌های پیچ شده و یا درجایی که نیاز به جابجایی قسمتی از مخزن است بکار گرفته می شوند. برای قطرهای تا mm600، فلنج های استاندارد موجود است و عموماً از آن‌ها استفاده می شود.

نازل ها

نازل‌ها برای خروج و ورود سیال به داخل و یا خارج مخزن، نصب تجهیزات ابزار دقیق و شیرها و برای تهویه و خشک کردن مخازن به کار می‌روند. اندازه نازل‌ها بصورت قطر اسمی و بر حسب میلی‌متر یا اندازه اسمی لوله یا قطر داخلی لوله وبر حسب اینچ بیان می شود. اندازه نازل به قطر اسمی گردن نازل یا فلنج نازل مربوط است. یک نازل معمولاً از یک لوله با طول کوتاه به همراه یک فلنج استاندارد که به ته آن جوش داده شده،تشکیل شده است. سر دیگر نازل نیز به داخل حفره ای که بر روی مخزن بریده شده جوش داده می شود.

دریچه بازرسی

نحوه ساخت چنین دریچه هایی شبیه نازل های بزرگ بوده و بر سر آن‌ها فلنج های کور نصب می شود تا دریچه را در حین سرویس دهی ، آب بندی کند. در بعضی از مواقع دریچه های بازرسی بوسیله ورق های شیشه ای پوشیده می شوند تا امکان مشاهده داخل مخزن را در حین سرویس دهی فراهم کنند .( برای مطالعه بیشتر درباره مخزن فایبرگلاس)

 

تکیه گاه مخازن

تکیه‌گاه lug، تکیه‌گاه skirt، تکیه‌گاه saddle

ژاکت و کویل:

ژاکت ها برای گرم کردن یا خنک کردن محتویات مخزن به کار می روند . علاوه بر این ، ژاکت ها می توانند یک محفظه‌ی عایق آب بندی شده برای مخزن فراهم کند . استفاده از چنین مخازن ژاکت شده‌ای در صنایع شیمیایی، داروسازی و غذایی به کار می روند .

رینگ های تقویتی :

رینگ های تقویتی برای حفاظت حالت مدور پوسته های استوانه ای که تحت فشار ناشی از شرایط خلأ در داخل مخزن یا فشار خارجی قرار دارند به کار می رود . رینگ‌های تقویتی معمولاً بصورت حلقه ،T شکل یا نبشی می باشند و به سطح داخلی یا خارجی پوسته جوش داده می شوند.

تجهیزات داخلی:

بسیاری از مخازنی که صرفاً جهت ذخیره بکار می روند تنها حاوی سیال ذخیره شده است . با این وجود ، اکثریت مخازن دارای تعدادی قطعات داخلی هستند . تجهیزات داخلی بسیار متنوعی وجود دارد که بعضی از آن‌ها نیز گاها بسیار پیچیده بوده و تنها برای کاربرد خاصی طراحی شده اند. ( برای مطالعه بیشتر درباره مخزن استیل )

 

بیسترین سوالات سرچ شده در گوگل 

۱.هدف از مخزن فشار چیست؟
یک مخزن تحت فشار علاوه بر تنظیم فشار آب، دسترسی فوری به آب چاه را بدون نیاز به روشن کردن دستی پمپ به شما می دهد. علاوه بر این، به شما این امکان را می دهد که آب چاه را بدون اینکه پمپ هر بار روشن و خاموش شود بکشید. این کار فشار وارده بر پمپ را کاهش داده و طول عمر آن را افزایش می دهد.

 

۲.آیا مخزن فشار لازم است؟
مخزن فشار مهم است زیرا فشار آب را در یک سطح ثابت نگه می دارد. همچنین آب و هوا را از هم جدا نگه می دارد. بدون این ویژگی‌ها، پمپ آب به سرعت روشن و خاموش می‌شود – مشکلی که باعث دوچرخه‌سواری می‌شود – که می‌تواند به سرعت موتور پمپ را بسوزاند.

 

۳.تفاوت بین مخزن مثانه و مخزن فشار چیست؟
اختلاف فشار ناشی از فشردن هوا می تواند به ذخیره و تخلیه آب برسد. بزرگترین تفاوت بین مخزن دیافراگمی و مخزن مثانه، دیافراگم لاستیکی و خروجی آب در مخزن است.

 

مخزن تحت فشار - سازه مخزن

 

کاربرد مخزن تحت فشار چیست ؟

نگهداری اب آشامیدنی به دلیل فود گرید بودن و عدم انتشار بو و طعم به آب توسط این مخازن

ذخیره آب بهداشتی و نه آشامیدن مثلا نگهداری آب جهت آبیاری فضای سبز بعد از پکیج های تصفیه فاضلاب و یا تانکرهای نگهداری آب جهت مصارف صنعتی

ذخیره و نگهداری سیال های شیمیایی بدلیل عدم واکنش مخزن فایبرگلاس در مقابل اسید ها و مواد قلیایی استفاده از مخزن فایبرگلاس جهت ساخت مخزن ذخیره آب بیمارستان ها و مراکز درمانی همچنین مجتمع های اداری ، مسکونی و تجاری مخصوصا زمانی که نمی توان از مخزن پلی اتیلنی بدلیل ساخت یکپارچه در کارخانه استفاده نمود.

کاربرد مخازن کامپوزیت در ساخت منابع اطفاء حریق و مخازن آب آتش نشانی درون موتورخانه های محتمع های بزرگ اداری و تجاری

استفاده از مخزن فایبرگلاس بعنوان ایستگاه پمپاژ آب یا فاضلاب درون شبکه های انتقال آب و فاضلاب

استفاده از ابن مخازن بعنوان منابع آب پشت بام ساختمان های بلند چرا که مخازن پلی اتیلنی امکان تولید در حجم های بزرگ را ندارند و دستگاه روتاری بیش از ۶۵ مترمکعب را نمی تواند به دوران در آورد و در کوره قرار دهد.

استفاده از مخزن کامپوزیت علی الخصوص مخازن frpجهت نگهداری رنگ ها ، روغن ها ، مواد شیمیایی و حتی استفاده بعنوان مخازن تحت فشار در تولید سختی گیر ها و فیلترهای شنی و کربنی

شاید آخرین کاربرد مخزنهای فایبرگلاس را بتوان نگهداری گندم ، حبوبات ، مواد خشک ، چای و در حقیقت استفاده بعنوان سیلو  نام برد.( برای مطالعه بیشتر درباره فیلتر شنی )

 

قیمت مخزن تحت فشار

منبع تحت فشار یا مخزن تحت فشار با ذخیره سازی آب با فشار مناسب، نیاز به روشن و خاموش شدن های  مکرر پمپ را کاهش می دهد. هر چه حجم این مخزن بیشتر باشد تعداد دفعات روشن و خاموش پمپ کاهش بیشتری خوتحت فشارقرار می گیرد.بنایراین می توان گفت قیمت هر مخزن تحت فشار بستگی به جنس ، حجم وکیفیت آن در بازار دارد، از مزیت های منبع تحت فشار ،کاهش هزینه برق مصرفی ،و کاهش استهلاک شبکه های آبرسانی ساختمان از مهارت این پمپ می باشد.

 

ساخت مخزن تحت فشار در کرج

گروه صنعتی سازه مخزن، طراح و تولید کننده ی انواع مخزن تحت فشار در گرید ها و کاربری های گوناگون است. با توجه به این موضوع که کارخانه ی این گروه صنعتی در استان البرز واقع شده است، ساخت مخزن تحت فشار در کرج توسط گروه سازه مخزن انجام می شود. با این حال خدمات تولیدی مخازن صنعتی این گروه، مختص به کرج و استان البرز نبوده و در سرتاسر ایران انجام می شود. کافی است جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.( برای مطالعه بیشتر درباره مخزن گالوانیزه )


سوالات متداول مخزن تحت فشار

مخزن تحت فشار چیست؟

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
مخزن تحت فشار نوعی مخزن است که هم در صنایع مختلف و هم در مصارف غیر صنعتی کاربرد دارد و عنصری ضروری در پروسه تولید مواد تجاری و صنعتی نیز محسوب می شود ؛ مخزن تحت فشار که دارای محفظه ی محکمی است ، اغلب برای ذخیره کردن موادی مثل مایعات و گازها کاربرد دارد ، همچنین از مخزن تحت فشار ، برای ذخیره سازی همین سیالات در فشارهای مختلف استفاده می شود .

مخزن تحت فشار چگونه کار می کند ؟

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
این مخزن تحت  فشار آب و منبع پمپ آب شناخته می شوند و در سایزها و رنگ های مختلفی ساخته و به بازار عرضه می گردند. کاربرد منبع انبساط بسته به این صورت است که یک تیوپ در داخل منبع تحت فشار قرار دارد، با گاز نیتروژن یا هوا داخل منبع و فضای پشت تیوپ را پر می کنند و در اثر فشار این هوای فشرده پشت تیوپ آب درون لوله ها با فشار کافی جریان می یابد.

قیمت مخزن تحت فشار؟

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
منبع تحت فشار یا مخزن تحت فشار با ذخیره سازی آب با فشار مناسب، نیاز به روشن و خاموش شدن های  مکرر پمپ را کاهش می دهد. هر چه حجم این مخزن بیشتر باشد تعداد دفعات روشن و خاموش پمپ کاهش بیشتری خوتحت فشارقرار می گیرد.بنایراین می توان گفت قیمت هر مخزن تحت فشار بستگی به جنس ، حجم وکیفیت آن در بازار دارد، از مزیت های منبع تحت فشار ،کاهش هزینه برق مصرفی ،و کاهش استهلاک شبکه های آبرسانی ساختمان از مهارت این پمپ می باشد.

انواع مخزن تحت فشار

مخازن تحت فشار در انواع کاربرد های خانگی و صنعتی استفاده می شود. با دو نوع اصلی آشنا شوید . یک مخزن فشار نیز بین هر چرخه پمپ آب ذخیره می کند که می تواند تعداد سیکل های مورد نیاز در روز برای حفظ فشار آب را کاهش دهد. این می تواند طول عمر طولانی پمپ شما را تضمین کند. انواع اصلی مخازن تحت فشار چاه مخازن تحت فشار دیافراگمی، مخازن فشار آب تیوپی هستند. مخازن تحت فشار از نظر ساختار و جهت گیری میتوان به مخازن افقی و عمودی نیز میتوان طراحی و تولید کرد .

مخازن فشار دیافراگمی

مخزن فشار دیافراگمی دارای یک محفظه هوای فشرده و یک محفظه آب است. دو محفظه با یک دیافراگم لاستیکی از هم جدا شده اند که با افزایش سطح آب طراحی شده است و پمپ را خاموش می کند. اگر چه مخازن تحت فشار دیافراگمی به دلیل کارایی خود شناخته شده اند، اما در صورت جدا شدن دیافراگم از کناره های مخزن و کاهش ناگهانی فشار آب، ممکن است دچار مشکل شوند. دیافراگم مخزن نیز می تواند روی خود جمع شود که می تواند باعث شود پمپ بطور مدام کار کند و بسوزد.

مخزن تیوپی

در مخزن تحت فشار تیوپی آب در یک تیوپ، تحت هوای فشرده قرار می گیرد . قیمت این مخزن نسبت به مخازن دیگر ارزان است و این مخزن نسبت به نوع دیافراگمی به راحتی تعمیر می شود دسترسی به به آن آسان است عموما جنس بدنه مخزن تحت فشار از فولاد ضد زنگ، جنس تیوب آن SPR یا EPDM و جنس فلنج آنها از فولاد یا استیل می باشد. تنها فرق و نکته ی ویژه ی این مورد این است که عمر استفاده از مخازن تحت فشار تیوپی نسبت به مخزن دیافراگمی کمتر است .