زمان مطالعه: ۳ دقیقه

مخزن حمل خمیر ، که به آن پاتیل خمیر یا دیگ خمیر نیز گفته می‌ شود ، ظرفی است که برای حمل و نگهداری خمیر در نانوایی‌ و قنادی ها استفاده می‌ شود . این مخازن معمولاً از استیل ضد زنگ یا پلاستیک فود گرید ساخته می‌ شوند و در اندازه‌ و ظرفیت‌ مختلف موجودند .

مخزن حمل خمیر

مخازن حمل خمیر وسیله ای ضروری برای نانوایی‌ و کارگاه های تولید نان و شیرینی است . استفاده از مخازن استیل حمل خمیر با کیفیت بالا می تواند به حفظ بهداشت ، افزایش کارایی ، بهبود کیفیت نان و ارتقای سلامت و ایمنی محیط کار کمک کند . این مخازن از خمیر در برابر آلودگی محافظت می‌ کنند و به حفظ بهداشت آن کمک می‌ کنند هم چنین جابه جایی و نگهداری خمیر را آسان‌ تر می‌ کنند و کارایی را در نانوایی ارتقا می دهد . علاوه بر این استفاده از آن می تواند به بهبود کیفیت نان با یک دست کردن خمیر و جلوگیری از تشکیل گلوله در آن کمک کند . مخزن حمل خمیر کاربرد های مختلفی دارد که در ادامه آن ها را آورده ایم :

  • حمل خمیر : برای جابه جایی خمیر از یک مکان به مکان دیگر در نانوایی یا کارخانه استفاده می‌ شود .
  • نگهداری خمیر : می توان خمیر را قبل از استفاده در آن نگهداری کرد .
  • مخلوط کردن خمیر : بعضی از این مخازن مجهز به پره‌ های همزن هستند که می‌ توان از آن ها برای مخلوط کردن خمیر استفاده کرد .
  • گرم کردن خمیر : بعضی از مخازن هم سیستم گرمایش دارند که برای گرم کردن خمیر استفاده می شود .

انواع

پاتیل خمیر بعضا مجهز به پره‌ های همزن هستند که می‌ توان از آن برای مخلوط کردن مواد اولیه و ورز دادن خمیر استفاده کرد . بعضی از این مخازن ثابت هستند و روی پایه قرار می‌ گیرند و معمولاً برای نگهداری خمیر در یک مکان استفاده می‌ شوند . انواع محرک دارای چرخ هستند و می‌ توان آن ها را به راحتی در نانوایی جابه جا کرد. اگر قصد خرید مخزن حمل خمیر را دارید بهتر است که ظرفیت و جنس مخزن را بر اساس نیاز های خود انتخاب کنید . مخازن حمل خمیر از جنس استیل ضد زنگ یا پلاستیک فود گرید ساخته می‌شوند که استیل ضد زنگ با دوام‌ تر ولی پلاستیک فود گرید سبک‌ تر و ارزان‌ تر است بستگی به شما دارد که کدام یک را انتخاب کنید . البته قیمت مخازن حمل خمیر بسته به ظرفیت ، جنس و ویژگی‌ های آن ها متفاوت است . با انتخاب مخزن حمل خمیر مناسب ، می‌ توانید کارایی و کیفیت نان خود را افزایش دهید .

مخزن استیل دوجداره

نوعی از مخازن با عنوان مخزن استیل دوجداره به منظور حفظ کیفیت و کنترل دمای محیطی که مواد غذایی، مواد اولیه صنعتی حساس و … هستند که ساختاری ایزوله و منحصر به فردی دارند و می توان از آن ها در صنایعی مثل صنایع غذایی، دارویی، شیمیایی و … استفاده نمود.

دلایل اهمیت مخزن حمل خمیر

استفاده از مخزن حمل خمیر بر کیفیت نان تولیدی و کارایی فرآیند پخت نان تاثیر می‌ گذارد . خمیر ماده‌ ای حساس است و به راحتی در معرض آلودگی میکروبی قرار می گیرد . استفاده از مخازن حمل خمیر با درب‌ های محکم و سطوح صاف و صیقلی به جلوگیری از ورود آلودگی به خمیر و حفظ سلامت و کیفیت آن کمک می‌کند. جابه جایی خمیر با سطل یا ظروف نا مناسب زمان‌ بر و دشوار است و منجر به هدر رفتن خمیر و افت کیفیت آن می شود مخازن حمل خمیر با طراحی ارگونومیک و قابلیت‌ های حمل و نقل آسان ، جابه جایی خمیر را به طور قابل توجهی ساده‌ و کارآمد می‌ کنند . و همان طور که می دانید خمیر یک دست و بدون گلوله ، نان با کیفیت ، با بافت بهتری را به نتیجه می دهد . مخازن حمل خمیر با امکان مخلوط کردن و ورز دادن خمیر در داخل مخزن ، یک خمیر یک دست درست می کند . جابه جایی خمیر با سطل یا ظروف نامناسب علاوه بر اتلاف مواد اولیه ، منجر به لغزندگی و زمین خوردن کارکنان می شود. مخازن حمل خمیر با طراحی ایمن و پایدار ، خطر ریختن و هدر رفتن خمیر را به حداقل می‌ رسانند و محیط کار امن‌ تری را برای کارکنان فراهم می‌ کنند . ذخیره و نگهداری مواد اولیه دیگر مانند آرد ، شکر و مایه خمیر و استفاده به عنوان میز کار برای آماده سازی خمیر از دلایل و اهمیت های این مخزن فلزی می باشد .