زمان مطالعه: ۵ دقیقه

مخزن استیل یکی از مهمترین و کاربردی ترین تجهیزات در خط تولید صنایع بهداشتی و غذایی و حساس محسوب می شود. بیشتر از صد سال از استفاده از مخازن استیل ضد زنگ در صنایع غذایی می‌گذرد و با توسعه این صنایع و صنعت لبنی، استفاده از مخازن استیل بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد. سازه مخزن، با هدف تامین نیازهای مختلف بازار، مخازن استیل با ظرفیت‌ها و کاربردهای متنوع را با بهترین متریال موجود در بازار طراحی و ساخت می‌کند. هر نوع مخزن دارای کاربردهای خاصی است و بسته به نیازهای کارفرما، طراحی و اجرا می‌شود. در سازه مخزن، انواع مخزن استیل تک جداره، دوجداره و سه جداره در دسترس قرار دارند.

انواع مخزن استیل

انواع مخزن استیل حسب کاربرد و تعداد جداره آن به سه دسته اصلی زیر تقسیم بندی می شود. هر کدام از این سه دسته کاربرد منحصر به فرد خود را داشته و در جای مناسب خود به کار برده می شود.

  • مخزن استیل تک جداره
  • مخزن استیل دوجداره
  • مخزن استیل سه جداره (پروسس تانک)
  • مخازن استیل حمل شیر و مواد فاسد شدنی
  • ایزوتانک
  • مخزن استیل ایزوله

مخزن استیل تک جداره

از انواع مخزن استیل میتوان به مخازن تک جداره، که بسیار پرکاربرد هستند اشاره کرد، اغلب سفارشات مرتبط با این نوع منابع را در بر می‌گیرند. کاربرد اصلی مخازن استیل تک جداره، ذخیره‌سازی و نگهداری سیالات است، همچنین برای تانکرهای حمل مواد شیمیایی مانند اسیدها، مواد قلیایی، شیر، دوغ، مواد بهداشتی و فاسدشدنی نیز استفاده می‌شود.

مخازن تک جداره ممکن است بسیار ساده و شامل یک مخزن، ورودی، خروجی و پایه باشند و همچنین می‌توانند با تجهیزات خاصی براساس سفارش کارفرما ساخته شوند. به عنوان مثال، می‌توان به مخزن استیل تک جداره با همزن اشاره کرد. در این تانکرها، علاوه بر ذخیره‌سازی، هدف از نصب سیستم همزن، همگن‌سازی سیال است. در این حالت، یک سیستم همزن که شامل یک موتور الکتریکی، گیربکس، شافت، پره و غیره است، روی مخزن نصب می‌شود.

در برخی موارد، زیر مخزن تک جداره، یک شعله پخش‌کن استیل نیز قرار می‌گیرد. هدف از این کار، انتقال حرارت تولید شده توسط مشعل و انتقال همگن حرارت به سیال درون مخزن است.

انواع-مخزن-استیل

انواع مخزن استیل حسب کاربرد و تعداد جداره آن به سه دسته اصلی زیر تقسیم بندی می شود. هر کدام از این سه دسته کاربرد منحصر به فرد خود را دارد.

مخزن استیل دو جداره

مخزن استیل دو جداره یک دسته دیگر از مخازن استیل است که در ظرفیت‌های مختلف قابل تولید می‌باشد. برخلاف مخازن پلی اتیلن یا مشابه آن که دو جداره بودن بدنه با مقاومت مخزن مرتبط است، وجود دو یا سه جداره در منابع استیل دو جداره یا سه جداره ارتباطی با فشار کاری و مقاومت بدنه ندارد. بلکه علت اضافه شدن جداره دوم صرفاً برای عملیات خاصی است.

رآکتور استیل همان مخزن عادی است که بر روی آن یک الکتروموتور با شفت و پولی مربوطه نصب شده است که وظیفه چرخش همزن را بر عهده دارد. هدف از جداره دوم در رآکتور استیل، جلوگیری از هدررفت حرارت است. استفاده از پشم شیشه، پشم سنگ، کویل حرارتی (سرمایشی یا گرمایشی) و سایر عایق‌های حرارتی بین جداره اول و دوم مخزن استیل برای این هدف استفاده می‌شود.

در نوع دیگری از مخازن استیل دو جداره، با نصب یک بوشن برای ورودی و یک بوشن برای برگشت آب داغ از دیگ آبگرم، سیال گرم‌کننده بین دو جداره جریان می‌یابد و سیال گرم شونده در جداره داخلی قرار می‌گیرد.

بدنه منبع استیل دو جداره همانند سایر مخازن استیل، از ورق‌های ۳۰۴ و ۳۱۶ قابل تولید است. البته برای کارهای خاص که نیاز به استیل‌های دیگری دارند، نیز می‌توان از آنها استفاده کرد.

ضخامت بدنه مخزن دو جداره استیل به این صورت است که عموماً جداره خارجی به عنوان روکش و کاوری بوده که نیازی به طراحی خاصی ندارد و در کارهای عمومی، ضخامت ۱.۵ میلیمتر در نظر گرفته می‌شود. اما ضخامت جداره داخلی در ارتباط مستقیم با فشار کاری، وزن سیال و سایر عوامل است و بسته به نیاز و طراحی، می‌تواند از ۲ میلیمتر تا ضخامت مورد نیاز دیگر قابل تولید باشد.

مخزن سه جداره استیل (پروسس تانک)

پروسس تانک یا مخزن سه جداره، یکی از پیچیده‌ترین انواع مخزن استیل است. این مخازن، مانند سایر انواع مخزن استیل، از گریدهای مختلف استیل قابل تولید هستند، که بسته به طراحی و نیاز پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرند. ظرفیت تولید این مخازن از ۵۰۰ لیتر شروع شده و تا ظرفیت‌های بالای ۱۰ هزار لیتر به تفکیک سفارش کارفرما تولید و عرضه می‌شوند. به دلیل استفاده از تجهیزات و لوازم مصرفی اضافی در پروسس تانک‌ها وجود قیمت بالاتری نسبت به مخازن دوجداره و تک جداره دارند.

انواع-مخزن-استیل

انواع مخزن استیل حسب کاربرد و تعداد جداره آن به سه دسته اصلی زیر تقسیم بندی می شود. هر کدام از این سه دسته کاربرد منحصر به فرد خود را دارد.

مخازن استیل حمل شیر

مخزن استیل حمل شیر یکی از انواع مخزن استیل است. ما مخازن استیل حمل شیر را به گونه‌ای طراحی می‌کنیم که تمامی نیازهای لبنی، دامداری و نگهداری صنایع لبنی را برآورده کند. کیفیت شیری که به صنایع لبنی تحویل می‌دهیم، یکی از مهمترین شاخص‌های واحد پرورش دام است.

یکی از نکات حائز اهمیت، یکسان بودن دمای شیر از زمان مبداء تا مقصد است. با توجه به تاخیر در تحویل شیر از مبداء تا مقصد (کارخانه)، احتمال رشد میکروب‌های سردی دوست بسیار بالاست. بنابراین، مخازن استیل حمل و نگهداری شیر به گونه‌ای طراحی می‌شوند که جلوی رشد میکروب‌ها را می‌گیرند و از تغییر کیفیت شیر جلوگیری می‌کنند. این مخازن با اندازه‌ها و استانداردهای مختلفی تولید می‌شوند تا بتوانند به راحتی توسط نیسان، خاور یا کامیون حمل شوند.

بسته به فاصله از مبداء تا مقصد، می‌توان مخازن را به صورت تک جداره یا دو جداره طراحی کرد. در برخی موارد، برای فرآوری و تبدیل حرارتی، از تانک‌های نگهداری شیر در کارخانجات استفاده می‌شود. شما می‌توانید مخازن حمل شیر با کیفیت بالا را از گروه صنعتی سازه مخزن تهیه و خریداری کنید.

مخزن استیل ایزوتانک

ما مخازن استیل ایزوتانک را در گروه مخازن استیل دوجداره قرار داده‌ایم و از آنها برای انتقال و ارسال گاز و مایعات مختلف، از جمله محصولات آرایشی-بهداشتی، گلوکز، گلیسیرین و غیره استفاده می‌کنیم.

مشخصات فنی مخازن استیل ایزوتانک عبارتند از:

  • در گروه مخازن افقی قرار دارند.
  • جداره داخلی از جنس ورق استیل استنلس استیل گرید ۳۱۶L یا ۳۰۴L ساخته شده است.
  • جداره بیرونی ساخته شده است از ورق ۳۰۴L.
  • جنس استیل معمولاً از Bahru اسپانیا یا پوسکو کره جنوبی استفاده می‌شود.
  • دارای جعبه تخلیه، نردبان و پله است.
  • نوع عدسی آن ۵۰۰R است.
  • طول مخزن بین ۶۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ میلیمتر است.
  • بر روی پایه نصب می‌شود.
  • جداره ژاکت حرارتی، ژاکت حرارتی عدسی کف و کویل خارجی در جداره میانی، بر اساس سفارش و درخواست مشتری، وجود خواهند داشت.
  • ضخامت عدسی جداره داخلی ۴ میلیمتر و عدسی جداره بیرونی ۲ میلیمتر است.
  • دارای منهول، هواکش، ایزولاسیون، سیستم نمایش دما، سیستم نمایش و کنترل سطح، ورودی ضد کف، خروجی مناسب، سیستم سرریز، نردبان با حفاظ و گارد بالا است.
  • اتصالات آن شامل اتصالات SMS، Flange و Clamp می‌باشند.