زمان مطالعه: ۴ دقیقه

بسیاری از مزارع یا باغ ها از مخازن آب گالوانیزه استفاده می کنند . از آب این مخازن از جمله برای آبرسانی به محصولات کشاورزی استفاده می شود . ترک خوردگی و کج شدن دیواره های مخزن و همچنین ظاهر شدن زنگ زدگی و نشتی تهدیداتی هستند که ممکن است در نتیجه ساخت مخزن آب گالوانیزه ایجاد شوند .

ساخت مخزن آب گالوانیزه

مخزن گالوانیزه از فولاد گالوانیزه ساخته شده است که در برابر خوردگی مقاوم و طول عمر آن بالا است . آب به طور مستقیم در مخزن ذخیره می شود و فشار توسط هوای فشرده بالاتر از سطح آب حفظ می شود. انتخاب مدل مناسب آسان نیست ، زیرا هنگام انتخاب آن باید نه تنها ظرفیت، بلکه محل نصب آینده و فناوری ساخت را نیز در نظر بگیرید . بنابر این یکی از عناصری که باید به آن توجه کنید ، تکنولوژی ساخت مخزن آب گالوانیزه است . دو نوع از محبوب ترین آنها مخازن غشایی هستند که به آنها مخازن دیافراگمی نیز گفته می شود و مخازن گالوانیزه . در مخزن نوع اول ، آب در یک کیسه لاستیکی جمع آوری می شود ، بنابراین هیچ تماس مستقیمی با دیواره ها وجود ندارد . این روش ذخیره آب خطر خوردگی مخزن را کاهش می دهد . مخزن گالوانیزه به نوبه خود، تقویت کننده های فشار گالوانیزه را می توان حتی در فضای باز نیز نصب کرد، زیرا به دلیل نداشتن دیافراگم، در معرض آسیب نیستند. این مخازن از ورق های فولادی جوش داده شده ساخته شده و سپس توسط گالوانیزه محافظت می شوند. یک مخزن هیدروفور که به خوبی محافظت شده و به درستی نصب شده باشد، عملاً تخریب ناپذیر است. تنها چیزی که برای عملکرد صحیح لازم است بررسی منظم فشار هوا و تکمیل نواقص آن است. هنگامی که به دنبال مخزن فشار هستید، باید به ایمن سازی داخلی آن نیز توجه کنید. یک لایه اضافی روی یا مینای سرامیکی در داخل باعث افزایش طول عمر نصب می شود.

استفاده از روکش در ساخت مخزن

وظیفه اصلی مخزن فشار گالوانیزه حفظ فشار ثابت در شبکه آبرسانی و اطمینان از تامین آب کارآمد برای مصارف خانگی یا صنعتی است . این به عنوان یک بافر عمل می کند ، آب را تحت فشار ذخیره می کند ، که اجازه می دهد بدون نیاز به شروع هر بار پمپ ، فورا تحویل داده شود . مخزن فشار گالوانیزه به ویژه در شرایطی مفید است که منبع آب، به عنوان مثال یک چاه عمیق، فشار ثابتی را ایجاد نمی کند یا کارایی کافی ندارد . در ساخت مخزن آب گالوانیزه مهم ترین چیزی که باید به آن توجه ویژه کرد پوشش مخازن است همچنین در هنگام خرید مخزن آب هم به این نکته باید توجه کنید که بهتر است این روکش توسط متخصصین نصب شود . این یک فعالیت بسیار دقیق و دشوار است که بهتر است برای جلوگیری از مشکلات بعدی به یک شرکت معتبر که در این زمینه متخصص هستند برون سپاری شود . مخزن گالوانیزه از فولاد گالوانیزه ساخته شده است . این باعث می شود محصول محکم و بادوام باشد . فولاد به دلیل خواصی که دارد یک ماده پرکاربرد است . در برابر آسیب های مکانیکی، عوامل محیطی و جوی بسیار مقاوم است . در مورد فولاد گالوانیزه نیز مقاومت به خوردگی بالایی دارد . همه اینها به این معنی است که عمر مخزن بسیار طولانی است و تا سال ها عملکرد خود را انجام می دهد . همچنین در ساخت مخزن آب گالوانیزه از روکش روی استفاده می کنند که این روکش از خوردگی مخزن در برابر شرایط محافظت می کند . جلبک های موجود در مخزن می توانند بسیار آزاردهنده باشند . بنابراین مهم است که تا حد امکان از تشکیل آنها جلوگیری شود . این کار را می توان با استفاده از پوشش ضد جلبک انجام داد .

تانکر آب

یک مخزن آب به عنوان یک مخزن برای سیالات تمیز و فیلتر شده تا زمانی که برای مصرف آماده شود عمل می کند . بسته به نیاز سازمان تانکر آب در سایز ها ، ظرفیت ها …

نصب مخازن گالوانیزه

پس از ساخت مخزن آب گالوانیزه مواردی را برای نصب مخزن در نظر گرفت اینکه نقطه ای که مرکز مخزن در آن قرار خواهد گرفت را تعیین کنید . مخزن استاندارد دارای یک سوراخ زهکشی است . یک پایه به اندازه کافی سخت و صاف برای مخزن باید فراهم شود . مهمترین چیز این است که باید بتواند وزن مخزن پر از آب را تحمل کند . کاشی ها را در اطراف محیط مخزن قرار دهید . آنها باید تا حد امکان به یکدیگر نزدیک شوند  مطمئن شوید که آنها به درستی تراز هستند  بهتر است آنها را روی یک لایه ماسه ۵-۱۰ سانتی متری قرار دهید همچنین می توانید یک پایه بتنی بسازید اگر ته مخزن مستقیماً روی زمین قرار دارد، مطمئن شوید که هیچ آوار یا اجسام نوک تیز دیگری که می تواند به کف مخزن آسیب برساند وجود نداشته باشد همچنین می توانید تصمیم بگیرید که از کف نمد استفاده کنید ، شن و ماسه را در کف قرار دهید یا یک لایه بتونی که حداقل ۲۵۰ میلی متر ضخامت و حداقل ۱۰۰ میلی متر بیشتر از قطر مخزن را بسازید . اگر تصمیم دارید مخزن را در زمین دفن کنید که ما توصیه می کنیم ، مطمئن شوید که مخزن کمتر از ۵۰ سانتی متر زیر سطح زمین نباشد – مخزن باید بالاتر از سطح آب زیرزمینی باشد . همچنین ، قطر ترانشه باید حداقل ۱۰۰ سانتی متر بزرگتر از قطر مخزن باشد – این کار ساخت آن را آسان تر می کند.

تعمیر و نگهداری مخزن گالوانیزه

مخزن گالوانیزه یکی از پرکاربرد ترین و محبوب ترین نوع مخازن محسوب می شود این مخزن به دلیل ویژگی ها و نوع ساخت مخزن آب گالوانیزه گران قیمت تر از سایر مخازن می باشد به همین دلیل در حفظ و شرایط نگهداری مخزن گالوانیزه باید دقت زیادی کرد خطر آسیب ناشی از ترکیدن یا سرریز شدن مخزن با هر سال استفاده افزایش می یابد . شایع ترین دلایل ترک خوردگی دیواره های مخزن کج شدن، زنگ زدگی یا نشتی است . این خطر را می توان با بازرسی منظم مخزن ، انجام اقدامات تعمیر و نگهداری و تمیز کردن و بازرسی به موقع آن کاهش داد . اگر مخزن توسط باکتری های اکسید کننده آهن پر شده باشد، باید علاوه بر ضدعفونی شود سپس پوشش پاک کننده دوباره روی آن قرار می گیرد . مخزن تمیز شده باید دوباره در جای خود نصب شود ، با آب پر شود و با استفاده از پمپ با هوا پمپ شود تا فشار آب مناسب در مخزن به دست آید.