زمان مطالعه: ۴ دقیقه

مخزن آب ضد جلبک نوعی مخزن آبی هستند که در برابر رشد جلبک یا خزه مقاوم هستند . رشد جلبک ها و خزه ها علاوه بر تغییر بو و طعم آب می تواند باعث رشد انواع جلبک ها، قارچ ها و باکتری ها شود و در نتیجه مصرف کنندگان را دچار مشکل و بیماری کند.مخزن آب پلی اتیلن ضد جلبک به صورت داخلی و پیش فرض، مکانیزمی جهت جلوگیری از رشد جلبک دارد.

مخزن آب ضد جلبک

مخزن آب ضد جلبک همانطور که از نامش پیداست نوعی مخزن آب است که جزء اصلی آن پلی اتیلن است و در برابر رشد جلبک مقاوم است. بهترین مخازن بهداشتی برای آب آشامیدنی مخازن ضد جلبک و مخازن آنتی باکتریال می باشد. مخزن پلی اتیلن یا پلاستیک معمولاً از یک یا سه لایه ساخته می شوند. در مخازن تک لایه، نور می تواند وارد مخزن شود و باعث رشد جلبک ها شود. به همین دلیل مخزن تک لایه به عنوان مخزن آب ضد جلبک گزینه مناسبی نیست. مگر اینکه محل نصب مخزن آب کاملا تاریک باشد و منبع نوری در آنجا نباشد. مخازن آب بخش مهمی از بسیاری از خانه ها و مشاغل هستند و منبع قابل اعتمادی از آب تمیز برای اهداف مختلف را فراهم می کنند. با این حال، اگر مخازن آب به درستی نگهداری نشود، می‌تواند به محلی برای رشد جلبک تبدیل شود که می‌تواند منجر به مشکلات زیادی از جمله بوی بد، تغییر رنگ آب و حتی خطرات سلامتی شود. این مخازن مجهز به سیستم های استریلیزاسیون فرابنفش (UV) هستند که در جلوگیری از رشد جلبک ها بسیار موثر است. آنها از نور ماوراء بنفش برای از بین بردن جلبک ها و سایر میکروارگانیسم های موجود در آب استفاده می کنند و اطمینان حاصل می کنند که آب ذخیره شده تمیز و ایمن باقی می ماند. خوشبختانه، چندین قدم وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از رشد جلبک در مخزن آب خود انجام دهید و اطمینان حاصل کنید که آب شما برای استفاده تمیز و ایمن باقی می ماند. در این مقاله، ما برخی از موثرترین روش‌ها را برای جلوگیری از رشد جلبک در مخزن آب شما بررسی می‌کنیم. برای محدود کردن ورود باران، گرد و غبار و حشرات، توصیه می شود از پوشش درب چرخشی ما استفاده کنید . از آنجایی که درب یک تناسب محکم را فراهم می کند، بنابراین از SPM محیطی و ذرات گرد و غبار محافظت می کند.

سازه مخزن

گروه صنعتی سازه مخزن با تولید بیش از یک میلیون متر مکعبی انواع مخازن فلزی و پلی اتیلن در سال ۱۳۹۷ توانسته نام خود رادر میان ۱۰ تولید کننده اول مخازن در کشور مطرح نماید…

آیا مخزن پلی اتیلن مقاوم در برابر رشد جلبک است ؟

یکی از دلایل اصلی رشد جلبک ها در مخازن آب، قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. جلبک ها در محیط های گرم و آفتابی رشد می کنند ، بنابراین پوشاندن مخزن شما می تواند کمک زیادی به جلوگیری از رشد کند. انواع مختلفی از پوشش مخزن آب ضد جلبک موجود است ، از جمله پوشش های جامد، پوشش های مشبک و پوشش های شناور. روکش های جامد در مسدود کردن نور خورشید موثرترین هستند، اما نصب و برداشتن آنها دشوار است . استفاده از روکش های مشبک و روکش های شناور آسان تر است اما ممکن است در جلوگیری از رشد جلبک ها موثر نباشد . همانطور که گفته شد جلبک ها برای رشد به یک عامل بسیار مهم و ضروری به نام نور نیاز دارند . هر راهی برای جلوگیری از نور می تواند از رشد جلبک ها جلوگیری کند . استفاده از مخزن آب پلی اتیلن سه لایه ساده ترین کار است. لازم است اطمینان حاصل شود که هیچ نوری به داخل نمی رسد. برای این کار می توانید با پوشاندن درب مخزن را از نور محافظت کنید. البته معمولا باز کردن این درب کمی طول می کشد، پس با دقت این کار را انجام دهید و هر از چند گاهی مخزن و درب آن را چک کنید.  جلبک ها در مخزن آب ضد جلبک نیز می توانند رشد داشته باشند اگر درب فنر باز بماند و جلبک از طریق لوله های ورودی وارد مخزن شود . البته در این مورد جلبک نمی تواند به رشد خود ادامه دهد اما می تواند بو و طعم آب را تغییر دهد. به همین دلیل، نصب فیلترهای پیش تصفیه در مکان هایی که کیفیت آب ورودی به منبع آب بسیار ضعیف است، توصیه می شود.

چگونه از رشد جلبک در مخزن آب خود جلوگیری کنیم ؟

یکی از موثرترین راه‌ها برای جلوگیری از رشد جلبک در مخزن آب ضد جلبک تمیز کردن منظم آن است. این به معنای تخلیه مخزن و شستشوی داخلی با یک برس و یک محلول شوینده ملایم است. مهم است که پس از آن مخزن را کاملاً بشویید تا هر گونه اثری از مواد شوینده که در صورت بلعیدن می تواند مضر باشد، از بین برود . دفعات تمیز کردن به عواملی مانند اندازه مخزن، کیفیت آب و میزان استفاده از آن بستگی دارد. به طور کلی، توصیه می شود که مخزن آب خود را حداقل یک بار در سال تمیز کنید، یا در صورت مشاهده علائم رشد جلبک، بیشتر اوقات.

  • از محصولات ضد جلبک استفاده کنید : یکی دیگر از روش های موثر برای جلوگیری از رشد جلبک در مخزن آب استفاده از محصولات ضد جلبک است. اینها مواد شیمیایی فرموله شده خاصی هستند که برای کشتن جلبک ها و جلوگیری از رشد مجدد آن طراحی شده اند. محصولات ضد جلبک در چندین شکل مختلف از جمله فرمولاسیون مایع و قرص وجود دارد. بهترین محصول برای مخزن شما به اندازه آن و شدت رشد جلبک بستگی دارد. هنگام استفاده از این محصولات حتما دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید و از تصفیه بیش از حد آب خودداری کنید، زیرا این امر می تواند منجر به مشکلات دیگری شود.
  • سطوح مواد مغذی را کاهش دهید : جلبک ها برای رشد به مواد مغذی خاصی از جمله نیتروژن و فسفر نیاز دارند. این مواد مغذی به طور طبیعی در آب وجود دارند، اما می توانند از طریق منابعی مانند کود، فضولات حیوانی و فاضلاب نیز وارد شوند. برای جلوگیری از رشد جلبک ها در مخزن آب، کاهش سطح مواد مغذی تا حد امکان مهم است. این کار را می توان با اجتناب از استفاده از کودهای شیمیایی در نزدیکی مخزن، دفع صحیح فضولات حیوانی و اطمینان از نگهداری صحیح سیستم های فاضلاب انجام داد.