زمان مطالعه: ۴ دقیقه

مخزن ذخیره مواد غذایی از انواع مخازنی به شمار می رود که به منظور ذخیره مواد با اهمیت و حساسی مانند مواد غذایی، آب و … مورد استفاده قرار می گیرد و انواع این مخازن از مواد مختلفی مانند پلی اتیلن، گالوانیزه و استیل ساخته می شوند.

مخزن ذخیره مواد غذایی

برای نگهداری و حفظ مواد غذایی به منظور استفاده در طول زمان و برای اهداف مختلف نیاز به داشتن یک مخزن ذخیره مواد غذایی هستیم. این مخازن به دلیل اهمیت بالای حفظ کیفیت و سلامت مواد غذایی، در صنایع غذایی، کشاورزی و تامین غذا به جامعه، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌ کنند. همچنین به جهت در ارتباط بودن با مواد غذایی لازم است ویژگی های منحصربه فرد و مناسب مواد غذایی باشند تا سلامت انسان ها را به خطر نیاندازند. برای اینکه بتوان یک مخزن را به عنوان مخزن مواد‌غذایی استفاده کرد لازم است ویژگی هایی مانند ضد زنگ و اکسید شدن داشته باشد تا در تماس طولانی با رطوبت زنگ نزند و مواد غذایی را خراب نکند. همینطور لازم است در شرایط جوی آسیب نبیند تا با خیال راحت در فصول مختلف از آن استفاده نمود. مواردی مانند قیمت، وزن و ماده اولیه استفاده شده در ساخت مخزن نیز از مواردی هستند که خرید یک مخزن مواد‌غذایی را تحت تاثیر قرار می دهد و لازم است هر کدام از آن ها را شناخته و سنجیده و مخزن ذخیره مواد غذایی مناسب خود را تهیه کنید.

انواع مخزن برای مواد خوراکی

امروزه مخازن متنوعی تولید می شوند که دارای ویژگی های منحصر به فرد می باشند و می توان از هر کدام از آن ها به منظور ذخیره مواد خاص مانند، مواد غذایی، مواد شیمیایی و بهداشتی و … استفاده شود. در زمان تهیه هر یک از این مخازن به عنوان یک مخزن مواد‌غذایی لازم است بر اساس انتظاری که از یک مخزن دارید و همینطور مقایسه ویژگی های هریک از مخزن ها گزینه مناسب را تهیه کنید. همینطور مشورت گرفتن از متخصصین این حوزه می تواند بسیار کمک کننده باشد و به انتخاب درست مخزن به عنوان مخزن ذخیره مواد غذایی کمک کند. در ادامه به معرفی تعدادی از معروف ترین و محبوب ترین گزینه ها را در میان انواع مخزن مواد غذایی معرفی می کنیم که این موارد می توانند به شما کمک کنند که کدام مواد بهترین گزینه برای مخزن ذخیره مواد غذایی مورد نیاز برای شما است.

مخزن پلی اتیلن

مخازن پلی اتیلن مخازنی هستند که از ماده‌ ای به نام پلی‌ اتیلن در ساخت آن ها استفاده می شود، یک نوع پلاستیک است که به دلیل ویژگی‌ های خاص خود، برای ساخت مخازن ذخیره‌ سازی مواد غذایی و سایر مواد استفاده می‌ شود. مخزن پلی اتیلن دارای مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون، خوردگی و تاثیرات شیمیایی است. این ویژگی‌ ها باعث می‌شود مخازن پلی اتیلن بتوانند مواد غذایی را در برابر تغییرات شیمیایی و آلودگی حفظ کنند. به علاوه به جهت مقاومت در برابر آلودگی این مخزن که به دلیل ساختار بسته و چگالی بالا پلی اتیلن است، مقاومت خوبی در برابر آلودگی و نفوذ آب و هوا دارد. این ویژگی مهم در حفظ تازگی و کیفیت مواد غذایی است. این مخزن بسیار سبک تر از سایر مخازن است و  همچنین دارای مقاومت بالا در برابر ضربه و شکست است. تمامی این ویژگی موجب شده است که مخزن پلی اتیلن به مخزن مناسب برای استفاده به عنوان مخزن ذخیره مواد غذایی به حساب برود.

مخزن فلزی

مخزن فلزی یک سازه فلزی می باشد که برای مقاصد مختلف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. عمده مصرف مخزن فلزی برای نگهداری و انبار مایعات و سیالات می باشد.

مخزن گاوانیزه

مخزن گالوانیزه (Galvanized Tank) مخزنی است که از جنس فلز گالوانیزه ساخته شده است. فلز گالوانیزه در واقع یک ترکیب از فولاد و روی است که به منظور افزایش مقاومت آن در برابر خوردگی و زنگ زدگی به کار می‌ رود. فرآیند گالوانیزه کردن شامل روش‌ های مختلف است، اما به طور کلی شامل پوشش دادن سطح فلز با لایه‌ ای از روی است. مخزن های گالوانیزه یکی دیگر از مخزن هایی هستند که می توانند به عنوان مخزن ذخیره مواد غذایی از آن ها استفاده کرد برای مثال مقاومت در برابر خوردگی کهبه جهت وجود لایه روی بر روی فلز گالوانیزه است و آن را در برابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت می‌ کند و طول عمر مخزن را به عنوان مخزن ذخیره مواد خوراکی یا شیمیایی و … بالا می برد. همچنین داشتن مقاومت مکانیکی بالا نیز که آن را در برابر ضربه و خمش مقاوم می کند که سبب امکان استفاده از آن ها را در شرایط سخت و محیط‌ های صنعتی فراهم می سازد.

مخزن استیل

مخزن استیل (Steel Tank) مخزنی است که از جنس فولاد ساخته شده‌ است و از آن جایی که فولاد یک آلیاژ از آهن و کربن است و به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی برتر خود، برای ساخت مخازن ذخیره‌ سازی مواد مختلف، از جمله مواد غذایی، آب، سوخت، مواد شیمیایی و … استفاده می‌ شود. دلایلی که مخزن استیل را مناسب برای استفاده به عنوان مخزن ذخیره مواد غذایی کرده است عبارتند از مقاومت بالا در برابر فشارو ضربه و خوردگی، ضد زنگ بودن فلز استیل که سبب جلوگیری از اکسیداسیون مخزن می شود و دلیلی است که مخزن استیل را مناسب برای ذخیره مواد غذایی از دید مرکز بهداشت کرده است. همینطور دوام و کیفیت بالای مخزن استیل سبب می شود که این مخزن بتواند به عنوان یک مخزن ذخیره مواد خوراکی گزینه مناسب، مدت طولانی از مواد غذایی ذخیره شده درون خود مراقبت کند.

بهترین ماده برای مخزن ذخیره مواد غذایی چیست ؟

بهترین ماده برای مخزن ذخیره مواد غذایی بستگی به نوع مواد غَذایی و شرایط ذخیره‌ سازی دارد و لازم است بر اساس موادی که قصد ذخیره آن ها را دارید بهترین مخزن را از میان مخزن ذخیره مواد‌غَذایی انتخاب کنید. برای مثال برای ذخیره مواد‌غَذایی مانند آب، روغن، شیر و محصولات غَذایی دیگر، مخازن استیل ضد زنگ به عنوان یک گزینه عالی محسوب می‌ شوند. آن ها بهداشتی هستند و قابلیت شست و شو و تمیز کاری آسان را دارند. همینطور مواد پلاستیکی چون مخزن پلی اتیلن به جهت مقاومت مناسبی که در برابر خوردگی دارند و سبک وزن و ارزان هستند یکی از بهترین گزینه ها برای خرید مخزن مواد‌غذایی به شمار می روند. موارد دیگری را نیز می توانید با توجه به نیاز محصول خود برای ذخیره سازی مواد مختلف انتخاب کنید. در انتخاب گزینه مناسب برای مَخزن ذخیره مواد‌غَذایی، عواملی مانند نوع مواد غذایی، شرایط ذخیره‌ سازی مانند دما و رطوبت، اندازه مخزن و الزامات بهداشتی و … را در نظر بگیرید با رعایت تمامی این نکته های می توانید مخزن مناسب برای ذخیره مواد غذایی تهیه کنید.