زمان مطالعه: ۴ دقیقه

یکی از انواع مخزن های ذخیره سازی، مخزن پلی اتیلن عمودی را می توان نام برد که مخزنی پلاستیکی بوده و به منظور ذخیره موادی مانند آب، مواد شیمیایی مختلف و … مورد استفاده قرار می گیرد و به جهت ویژگی های منحصر به فردی که دارد از مواد ذخیره خود به بهترین شکل ممکن مراقبت نموده و سبب بهبود بهره وری و کاهش هزینه بسیاری می شود.

مخزن پلی اتیلن عمودی

مخزن پلی اتیلن عمودی، مخزن ذخیره‌ سازی پلاستیکی است که برای نگهداری حجم بزرگی از آب و مواد شیمیایی طراحی شده‌ است. این نوع مخازن به عنوان مخزن پلی‌ اتیلن سنگین، مخازن ذخیره‌ سازی صنعتی، مخازن ذخیره‌ سازی شیمیایی و مخازن ذخیره‌ سازی پلی‌ اتیلن نیز شناخته می شوند. مخازن پلی‌ اتیلن عمودی به طور گسترده در صنایع صنعتی، کشاورزی، تجاری، فاضلاب و تولید استفاده می‌ شوند ولی کاربرد اصلی این مخازن در ذخیره‌ سازی آب و مواد شیمیایی مانند اسید ها، مواد قلیایی، برخی مواد معدنی و آلی، سیال‌ های تخلیه دیزل (DEF) و کود های کشاورزی است. مواد شیمیایی که معمولاً در این نوع مخزن پلی اتیلن عمودی  ذخیره می شوند شامل موادی چون بیودیزل، نمک، کلرید کلسیم، کلرید فریک، سولفات فریک، الکل اتیلی، اسید هیدروکلریک، هیدروکسید سدیم، هیپوکلریت سدیم، اسید سولفوریک، اسید فسفریک، پلیمرها و اوره می‌ شوند. این مخازن پلی‌اتیلن عمر طولانی دارند و نیاز به تعمیر و نگهداری ندارند. پس با خرید یک مخزن پلی اتیلن عمودی می توانید سال ها از آن بهره ببرید.

مخازن پلی اتیلن از چه موادی ساخته می شوند ؟

انواع مخزن پلی اتیلن عمودی با کاربری های متفاوت وجود دارند که ممکن است دارای جنس متفاوت باشند. مخازن پلی اتیلن عمودی به صورت کلی از رزین پلی اتیلن با کیفیت بالا ساخته می شوند. مخازن پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE یا HDLPE) و مخازن پلی اتیلن متقاطع (XLPE) متناسب با نیاز های ذخیره سازی ارائه می شوند. مخازن پلی با قالب چرخشی مخازن بدون درز و با دوامی می باشند که در برابر پارگی، سوراخ شدن و ضربه مقاومت بالایی از خود نشان می دهند. این مخازن پلاستیکی به طور طبیعی در برابر زنگ زدگی و خوردگی ناشی از تماس داشتن با آب و مواد شیمیایی سازگار هستند. بیشتر تانک پلی اتیلن عمودی از پلی اتیلن عالی مورد تایید FDA ساخته شده اند که دارای گواهینامه NSF 61 می باشند. بازدارنده های UV در طول ساخت آن به مواد اضافه می شوند تا از تانک مورد نظر در برابر آسیب خورشید و دیگر شرایط آسیب رسان جوی محافظت کنند.

مزایای مخازن پلی اتیلن

هر چه ظرفیت مَخزن مورد نیاز بیشتر باشد، انتخاب مَخازن پلی اتیلن عمودی نسبت به هم نوع افقی آن معقول تر خواهد بود. مخزن پلی اتیلن عمودی مزایای بسیاری دارد که این مزیت ها از طراحی گرفته تا هزینه های ساخت و موارد دیگر را نیز در بر می گیرد. به همین ترتیب، مخزن های افقی جایگاه خود را دارند، اما آن ها اهداف مشخصی را انجام می دهند. هزینه ها و مواد مرتبط با مخازن افقی ذخیره مواد شیمیایی اغلب بیشتر از معادل عمودی آن هاست. در ادامه مزیت های مخزن پلی اتیلن عمودی را مورد بررسی قرار می دهیم.

مخزن ضد اسید پلی اتیلن

مخزن ضد اسید پلی اتیلن : یکی از خدمات مهم سازه مخزن طراحی و تولید مخزن اسید و مخزن ذخیره و نگهداری اسید است که در هر اندازه و ضخامت و مدلی که مد نظر و…

ثبات مخزن ذخیره

در زمان انتخاب یک مخزن نیاز است به این که چه موادی را در نظر دارید در آن نگه داری کنید فکر کنید و همینطور ویژگی های مخازن مختلف را دانسته و تصمیم بگیرید که کدام مخزن بهترین انتخاب برای نگهداری از مواد شما می باشد. پتانسیل قرار دادن پایه سیلندر به طور مستقیم بر روی یک سطح جامد و صاف، یک جزء مهم در طراحی ذخیره ساز عمودی است. این پایداری مزیت قابل توجهی از مخازن پٌلی‌اتیلن عمودی است، به ویژه مخازنی که برای مایعات در نظر گرفته می شود این توزیع تنش بسیار بهتری را نسبت به مخزن افقی ارائه می دهد که به پشتیبانی تخصصی در پایین نیاز دارد و احتمال خرابی را در مخزن پلی اتیلن افقی افزایش می دهد. از این رو برای انتخاب مخزن ذخیره آب پلی‌اتیلن، مخزن ذخیره سازی عمودی پٌلی‌اتیلن گزینه مناسب تری است.

افزایش بهره وری با مخزن پلی اتیلن

ارتفاع مخزن عمودی علاوه بر ساختار کارآمد، دارای انرژی پتانسیل بیشتری است که با استفاده از گرانش هزینه پمپاژ را کاهش می دهد. نسبت به مخزن پلی اتیلن افقی که برای مواد مختلفی مثل مواد شیمیایی و آب و … استفاده می شود سر های هیدرواستاتیک بیشتری ایجاد می کند. اینگونه می توانید با انتخاب ذخیره ساز مناسب بهره وری مجموعه خود را افزایش دهید و به مقدار قابل توجهی در میزان هزینه های خود صرفه جویی نمائید. با توجه به این موارد که تا به این قسمت گفته شده برای انتخاب مخزن ذخیره آب پلی اتیلن، مخزن ذخیره سازی عمودی پلی اتیلن گزینه مناسب تری است.

صرفه جویی در هزینه های ساخت و ساز با مخزن پلی اتیلن عمودی

هر چه قطر یک مخزن بزرگ تر باشد، دیواره های آن باید ضخیم تر باشد تا فشار را تحمل کند. از آن جایی که مخازن پٌلی‌اتیلن عَمودی برای ذخیره مواد شیمیایی و آب معمولاً بلند تر از قطر آن ها در نظر گرفته شده است، دیواره ذخیره ساز باید نازک تر باشد. ساخت مخازن عمودی مقرون به صرفه تر است زیرا از مواد کمتری استفاده می شود. فقط صفحه پایه باید ضخیم تر از دیواره های استوانه ای باشد. یک مخزن افقی باید ضخامت محیطی مشابه صفحه پایه داشته باشد. به دلیل عدم وجود نقاط تنش در مخازن افقی و مربعی، طراحی ذخیره ساز عمودی استوانه ای توزیع فشار ثابت را تضمین می کند. این توزیع فشار استحکام بیشتری نسبت به مخزن ذخیره مواد شیمیایی افقی می دهد و به ظرفیت مخزن برای ذخیره مقدار قابل توجهی کالا کمک می کند.