زمان مطالعه: ۴ دقیقه

مخزن پلی‌ اتیلن میکسر دار وسیله‌ ای موثر برای مخلوط کردن و ذخیره‌ سازی مواد در صنایع مختلف می باشند که با توجه به خواص مقاومتی و عملکرد کار آمد آن ها، یک ابزار مهم برای فرآیند های صنعتی هستند.

مخزن پلی اتیلن میکسر دار

مخزن پلی‌ اتیلن میکسر دار یکی از انواع مخزن پلی اتیلن به حساب می رود، یک وسیله استفاده می‌ شود که برای مخلوط کردن و همچنین ذخیره‌ سازی مواد مختلف در صنایع گوناگون به کار می‌ رود. این مخزن‌ ها از جنس پلی‌ اتیلن ساخته می‌ شوند که یک ماده پلاستیکی با خواص مناسب برای مقاومت در برابر شیمیایی‌ ها و ضربه است. مخزن پلی‌ اتیلن میکسر دار به جهت طراحی منحصر به فردی که دارد، مناسب برای مخلوط کردن و هم زدن مواد مختلف می باشد. این مخازن مجهز به یک میکسر یا آگیتاتور هستند که درون مخزن تعبیه شده اند و با استفاده از حرکت چرخشی، مواد را به صورت یکنواخت مخلوط می‌ کنند و می‌ توانند با سرعت‌ ها و الگو های مختلفی عمل کنند تا مواد را با دقت مخلوط شده و از تشکیل توده‌ های نا همگن جلوگیری کنند که این خصوصیت از ویژگی های بارز مخزن پلی اتیلن میکسر دار است. همچنین مخازن پلی‌اتیلن میکسر دار به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی خاصی که دارند، مقاوم در برابر مشکلاتی چون خوردگی، ضربه و شرایط محیطی هستند و معمولا در صنایع مختلفی چون صنایع شیمیایی، پتروشیمی، غذایی، دارویی و … استفاده می‌ شوند. به علاوه، به دلیل ساختار بدون درز و قابلیت شستشوی آسان آن، به بهترین شکل می توان از آن ها به عنوان مخازن ذخیره مواد غذایی نیز استفاده کرد.

کاربرد های مخزن میکسردار در صنایع مختلف

انواع مخزن میکسر دار در صنایع مختلف برای دست یابی به اهداف تعیین شده صنعت مورد نظر، به منظور مخلوط کردن و همچنین ذخیره‌ سازی مواد مورد استفاده قرار می‌ گیرند. در ادامه تعدادی از کاربردهای مخازن میکسردار در صنایع مختلف بررسی شده اند و همچنین لازم به ذکر است که در صنعت های خاص نیز ممکن است استفاده های دیگری نیز از مخزن پلی اتیلن میکسر دار به عمل آید که می تواند با توجه به خلاقیت، به ابزاری در جهت تسهیل فرایند های تولیدی و خدماتی آن ها تبدیل گردد.

  • صنایع شیمیایی: مخازن میکسر دار در صنایع شیمیایی برای تهیه محصولات شیمیایی مختلف مورد استفاده قرار می‌ گیرند. این مخازن به عنوان وسیله‌ ای موثر برای مخلوط کردن واکنش‌ های شیمیایی، تولید حلال‌ ها و محلول‌ ها، ایجاد ترکیبات و مواد شیمیایی پایه و سایر فرآیند های شیمیایی استفاده می شوند.
  • صنایع پتروشیمی: در صنایع پتروشیمی، مخازن میکسردار همچون مخزن پلی اتیلن میکسر دار برای تهیه و مخلوط کردن مواد اولیه پتروشیمیایی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. این مواد شامل پلیمر ها، رزین‌ ها، نفت خام، مواد حفاری و سایر ترکیبات پتروشیمیایی است.
  • صنایع غذایی: در صنایع غذایی، انواع مخازن میکسر دار برای تهیه و مخلوط کردن مواد غذایی استفاده می‌ شوند. برای نمونه می توان تهیه آرد، سس‌ ها، ترشیجات، شیرینی‌ پزی، آبمیوه‌ سازی و تولید محصولات پنیری را به عنوان استفاده های این صنعت از مخزن پلی اتیلن میکسر دار نام برد.
  • صنایع دارویی: مخازن میکسر دار در صنایع دارویی برای تهیه و مخلوط کردن مواد دارویی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. این مخازن برای تهیه قرص‌ ها، شربت‌ ها، کرم‌ ها، پماد ها و سایر محصولات دارویی استفاده می‌ شوند.
  • صنایع آرایشی و بهداشتی: در صنایع آرایشی و بهداشتی نیز مخزن پلی اتیلن میکسر دار برای تهیه و مخلوط کردن مواد مورد استفاده قرار می‌ گیرند. این مواد شامل لوسیون‌ ها، کرم‌ های ضد آفتاب، شامپو ها، کرم‌ پودر ها و محصولات آرایشی دیگر می‌ باشد.
  • صنایع رنگ و رزین: مخازن میکسر دار در صنایع رنگ و رزین برای تهیه و مخلوط کردن رنگ‌ ها، رزین‌ ها و مواد دیگر مورد استفاده قرار می‌ گیرند. این مخازن به عنوان وسیله موثری برای تهیه فرمولاسیون‌ ها، رنگ‌ های سفید کننده، رزین‌ های پوششی و سایر محصولات صنعتی استفاده می‌ شوند.
  • صنایع نساجی: در صنایع نساجی، مخازن میکسر دار برای تهیه و مخلوط کردن مواد مورد استفاده در فرآیند های نساجی مانند رنگ‌ آمیزی پارچه‌ ها، پرداخت آن ها و تهیه مواد افزودنی برای پرداخت پارچه‌ ها استفاده می‌ شوند.
  • صنایع معدنی و متالورژی: مخازن میکسر دار در صنایع معدنی و متالورژی برای تهیه و مخلوط کردن مواد معدنی، آلیاژ ها، رنگ‌ های فلزی و مواد دیگر مورد استفاده قرار می‌ گیرند.
مخزن پلی اتیلن قیفی

مخزن پلی اتیلن قیفی یکی از مخازن پر استفاده در صنایع مختلفی چون کشاورزی، آب و فاضلاب و … می باشد که دارای قیف در بخش انتهایی است که…

ساختار مخزن همزن دار به چه شکل است؟

یکی دیگر از نکته های بسیار مهم که به شناخت مخزن پلی اتیلن میکسر دار کمک می کند، شناخت و داشتن اطلاعات کافی درباره ساختار این مخزن می باشد. در بیشتر مخازن از این نوع برای تولید و ساخت از فولاد ضد زنگ استفاده می‌ شود که مقاومت عالی در برابر خوردگی دارند و می‌ توانند عملکرد قابل قبولی را در شرایط مختلف آب و هوایی و جوی از خود نشان بدهد. محفظه اصلی مخزن پلی اتیلن معمولا از جنس پلی اتیلن است ولی اجزای داخلی آن با استفاده از مواد مختلف نیز ساخته می شوند.درون محفظه اصلی یک تیغه مخصوص قرار داده شده است که وظیفه ترکیب کردن یا شکستن را در مخزن میکسر دار ایفا می کند. نکته قابل توجه درباره مخزن میکسردار این است که تیغه قدرتمند درون آن ها بسیار مقاوم می باشند و با استفاده مناسب و مراقبت اصولی می توان سال ها از این مخزن پلی اتیلن میکسر دار استفاده کرد. در واقع این تیغه‌ های به‌ کار رفته در مخازن میکسر دار است سبب متمایز شدن آن ها از دیگر مخازن گشته است و کاربرد های منحصر به‌‌‌ فردی را برای این مخزن تعیین می کند.