زمان مطالعه: ۵ دقیقه

سختی گیر آب کمک می کند آب شما برای نوشیدن، پختن و حمام کردن بهتر باشد . انواع مختلفی از سختی گیر آب وجود دارد و هر کدام هدف خاصی دارند . برخی از سختی گیر آب به شیر آب متصل می شوند ، در حالی که برخی دیگر در زیر سینک قرار دارند در نهایت هدف نهایی آنها بهبود کیفیت آب مصرفی شما از جمله بو و طعم آن است . برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه انتخاب از بین انواع سختی گیر آب برای مصارف خود در زیر بخوانید .

انواع سختی گیر

هرکدام از انواع دستگاه سختی گیر آب ، مواد معدنی سنگین مانند کلسیم ، آهن و منیزیم را با ورود آب به خانه حذف می کنند . نصب یک سختی گیر آب می تواند با فیلتر کردن آب سخت به هر خانه ای افزوده شود و چندین گزینه مختلف با اهداف منحصر به فرد وجود دارد . برخی از سختی گیر های آب روی شیر آب نصب می شوند، در حالی که برخی دیگر زیر سینک پنهان می شوند یا حتی به سر دوش شما متصل می شوند . این محصول مفید می تواند کیفیت آب کل خانه شما را ( همراه با طعم و بوی آن ) بهبود بخشد یا به شما کمک کند بدون احساس خشکی پوست ، خشکی مو ، و باقی مانده های فیلمی از صابون و شامپو ، از دوش گرفتن لذت ببرید . با این حال، قبل از نصب یک نرم‌کننده آب در خانه، مهم است که نحوه عملکرد دستگاه سختی گیر آب و انواع مختلف آن را بدانید . ما تفاوت های کلیدی بین هر نرم کننده را بررسی می کنیم تا به شما کمک کنیم تصمیم بگیرید کدام نوع برای نیازهای شما مناسب است . ابتدا بیایید انواع سختی گیر آب را بررسی کنیم . هر سیستم نرم کننده آب از روش متفاوتی برای نرم کردن آب سخت استفاده می کند . در اینجا لیستی از انواع سختی گیر رایج وجود دارد .

سختی گیر آب بر پایه نمک

یکی از انواع سختی گیر آب محسوب می شود همچنین به عنوان نرم کننده آب تبادل یونی هم شناخته می شود ، این نوع از سدیم برای حذف مواد معدنی سخت مانند منیزیم و کلسیم استفاده می کند . سدیم ماده معدنی نرم تری نسبت به منیزیم و کلسیم است . دانه های رزین نرم کننده از یون های سدیم برای تبادل با یون های مواد معدنی سخت تر استفاده می کنند . پس از نرم شدن ، آب از طریق سیستم فیلتراسیون به مخزن نگهدارنده هدایت می شود . اگرچه این روش ممکن است مقدار کمی نمک (سدیم) به آب اضافه کند، اما به سختی قابل توجه است. نمک اضافه شده به آب کمک می کند تا مطمئن شوید که آب شما به شیرآلات و لوازم خانگی یا مو و پوست شما آسیبی نمی رساند. نرم‌کننده های مبتنی بر نمک یکی از محبوب‌ترین انواع نرم‌کننده‌های آب هستند و در اندازه‌های مختلف و متناسب با انواع خانه‌ها عرضه می‌شوند. همچنین، زمانی که یون‌های سدیم روی دانه‌های رزین خالی می‌شوند، می‌توان آن‌ها را تمیز کرد یا برای استفاده مجدد. توجه داشته باشید که انواع مختلفی از نمک نرم کننده آب وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید . اینها شامل نمک پلت ، نمک خورشیدی ، نمک بازدارنده زنگ ، نمک سنگ ، کلرید پتاسیم و نمک بلوک است . انتخاب شما به انواع و سطوح مواد معدنی موجود در آب شما بستگی دارد .

سختی گیر رزینی اتوماتیک

سختی گیر رزینی اتوماتیک دستگاهی است که از آن برای حذف سختی آب یا ناخالصی های محلول در استفاده می کنند عملکرد این دستگاه به دو حالت دستی یا اتوماتیک می باشد

سختی گیر الکترونیکی

سختی گیر الکترونیکی یکی از انواع سختی گیر های فیزیکی هستند که به عنوان رسوب زدای الکترونیکی نیز شناخته می شوند.  این شامل یک سیم پیچ القایی است که دور یک لوله پیچیده شده است. با توجه به تعداد زیاد باگ ها، استفاده از آنها ریسک بالایی دارد. این خطا به حدی است که با وجود اینکه سازندگان چنین سختی گیرهایی یک سال ضمانت بازگشت ارائه می دهند، صنعتگران همچنان خطرات استفاده از سختی گیرهای الکترونیکی را در نظر نمی گیرند . شرکت زاداب تولید کننده انواع سختی گیر رزینی می باشد. برای استعلام قیمت، استعلام و خرید سختی گیر رزینی و سایر تجهیزات و مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید مدارهای زاداب با کارشناسان ما تماس بگیرید. سختی گیر الکترولیتی گروهی از دستگاه سختی گیر آب فیزیکی هستند که یکی از روی و مس موجود در این سختی گیر نقش آند و دیگری نقش کاتد را ایفا می کند که جریان الکترولیتی بین آنها ایجاد می شود و باعث حل شدن یون های فلزی در آب می شود . سپس این یون های فلزی باعث می شوند که پیوند بین بار مثبت و ذرات رسوب شکسته شود و تشکیل رسوب متوقف شود. عیب این نوع سختی‌گیری این است که اولاً سختی حذف نمی‌شود، بلکه به سادگی غیرفعال می‌شود. ثانیا، بر خلاف ماشین های پخت الکترونیکی، به یک سیستم هیدرولیک نیاز دارد که هزینه اولیه را افزایش می دهد. این نوع هاردنر نیز نیاز به تعویض منظم دارد.

نرم کننده های مغناطیسی آب

از انواع سختی گیر ، سختی گیر مغناطیسی با استفاده از آهنربا مواد معدنی سنگین موجود در آب را خنثی می کنند . میدان مغناطیسی موجود در این نرم کننده ها یون های مثبت و منفی را از مواد معدنی جدا می کند . به این ترتیب مواد معدنی در آب باقی می مانند اما قادر به پیوند با یکدیگر نیستند . سپس یون های معدنی در آب محلول می شوند ، بنابراین خورده نمی شوند یا رسوبی روی سیستم لوله کشی ایجاد نمی کنند . این یک تکنیک موثر برای نرم کردن آب است ، اما دائمی نیست . معمولاً این فرآیند فقط ترکیب شیمیایی آب را بدون حذف کامل مواد معدنی تغییر می دهد . به این ترتیب آب پس از چند روز سختی خود را باز می یابد . نرم کننده های مغناطیسی آب به جای حذف مواد معدنی ، فقط به طور موقت ترکیب شیمیایی آب را تغییر می دهند ، بنابراین آب فقط برای چند روز در یک زمان نرم می شود .

اسمز معکوس

واحد های اسمز معکوس مواد معدنی سخت و ناخالصی های موجود در آب را از طریق فیلتراسیون حذف می کنند . برخلاف دیگر انواع سختی گیر آب ، این نوع سیستم چیزی بیش از نرم کردن آب انجام می‌دهد و سایر آلاینده های مضر را نیز فیلتر می کند . در اینجا ، سیستم از فشار بالا برای عبور آب از فیلتر هایی با غشاهای نیمه تراوا استفاده می کند . این فیلتر هرگونه مواد معدنی ، نیترات ، فلزات ، کلر ، کربن و سایر عناصر مضر را در آب به دام می اندازد . این نه تنها آب را نرم می کند ، بلکه برای نوشیدن نیز بی خطر است و کاملا قابل استفاده می باشد . فیلتر های رسوب و کربن موجود در سیستم ها همه چیز را از بوی نامطبوع و کثیفی گرفته تا مواد شیمیایی خشن مانند کلر استخراج می کنند. در حالی که آنها معمولا برای کل سیستم های آب خانگی استفاده نمی شوند، آنها به عنوان تاسیسات زیر سینک بسیار موثر هستند. آنها برای تهیه آب نرم شده یک نقطه ایده آل هستند.