زمان مطالعه: ۳ دقیقه

یک دستگاه سختی گیر آب، مواد معدنی که به وجود آورنده سختی آب هستند را از آب جدا می کند تا آب را قابل استفاده در لوازمی مانند لباسشویی، ظرف شویی، حمام، آشامیدن و … نماید و همینطور قابل استفاده برای آشامیدن نماید. به علاوه در مصارف صنعتی نیز بسیاری از دستگاه های صنعتی را آسیب دیدن در امان نگه می دارد.

سختی گیر آب

دستگاه سختی گیر آب یک فناوری است که به منظور تصفیه آب خانه، محل کار، صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد که مواد معدنی کلسیم و منیزیم ایجاد کننده سختی را از طریق فرآیندی به نام تبادل یونی از آب محل مورد نظر حذف می کند. یک سختی گیر آب، آب سختی را که یکی از شایع ترین و مخرب ترین مشکلات آب است، برطرف می کند. آب سخت، لوله‌ کشی و لوازم خانگی خانه آسیب می زند، لوله‌ ها را مسدود می‌ کند و طول عمر ماشین‌ های ظرفشویی، قهوه ساز و دستگاه‌ های یخ‌ساز را کاهش می‌ دهد. هر چه دمای آب بالا تر باشد، کلسیم و منیزیم بیشتری جامد شده و به رسوبات جامد داخل آبگرمکن شما تبدیل می شود. اگر در منطقه ای زندگی می کنید که سختی آب بالایی دارد، ممکن است وسیله های مورد استفاده همچون آبگرمکن، ماشین ظرف شویی و … دچار مشکل شوند. این مشکل ایجاد شده غالبا به این دلیل است که برای مثال در آبگرمکن رسوب خود را به عنصر گرمایش متصل کرده است. با افزایش دمای بخاری و انبساط مخزن، رسوبات آهکی که روی عناصر گرمایشی پوسته شده اند شروع به ترک خوردن و کشیده شدن می کنند. با استفاده از انواع سختی گیر می توان به راحتی سختی موجود در آب را بر طرف کرد و کیفیت آب را بالا برد.

یک سختی گیر آب آشامیدنی

یک سختی گیر آب آشامیدنی ، کلسیم و منیزیم را از طریق فرآیندی به نام تبادل یونی از آب خارج کرده و مواد معدنی ایجاد کننده سختی آب را حذف می کند ….

تاثیر سختی آب بر زندگی

گاهی بدون اینکه متوجه شویم در زمان هایی مثل حمام و شست و شو نتیجه ای که مد نظر داریم را نمی گیریم و ممکن است سبب کلافگی نیز شود که دلیل آن را نمی دانیم اما می توان گفت که در این موارد یکی از عوامل ایجاد کننده این مشکلات سختی آبی است که از آن استفاده می کنیم. بدون دستگاه سختی گیر آب، لباس‌ های شسته شده به مواد شوینده بیشتری نیاز دارند تا آن گونه که می خواهیم تمیز شوند. ظروف از ماشین ظرفشویی که با آب سخت شسته شده اند لکه دار بیرون می آیند. حتی صابون و شامپو در تماس با آبی که از سختی گیر عبور نکرده است، کف نمی کند. حمام کردن در آب سخت پوست شما را خارش و خشک می کند و مو های شما را بی روح و چسبناک می کند. زمان، انرژی و پول مورد نیاز برای پاکسازی، تنها بخشی از عوارض جانبی آب سخت می باشد در صورتی که استفاده کردن از یک نرم کننده آب، راه حل بسیاری از مشکلاتی است که آب سخت به خانه وارد می کند. علاوه بر تاثیر سختی آب بر زندگی روزمره، مواد معدنی یکی از پایه ای ترین مشکلات دستگاه های صنعتی است که می تواند به راحتی سبب آسیب و متحمل کردن افراد به هزینه های گزاف برای رفع مشکل گردد که برای از بین بردن این مشکل می توان از دستگاه سختی گیر صنعتی استفاده نمود تا کیفیت آب مورد نیاز را افزایش داد و طول عمر دستگاه ها را نیز به طور چشمگیری بالا برد.

نحوه کار سختی گیر آب

یک دستگاه سختی گیر آب، کلسیم و منیزیم را از طریق فرآیندی به نام تبادل یونی از آب خارج می کند. هنگامی که آب سخت وارد مخزن آب می شود، از طریق بستری از دانه های رزین کروی جریان می یابد. این مهره های پلاستیکی که معمولا از پلی استایرن ساخته می شوند، با یون سدیم شارژ می شوند. دانه های رزین آنیون هستند، یعنی بار منفی دارند. مواد معدنی کلسیم و منیزیم دارای بار مثبت هستند و آن ها را کاتیون می کنند. از آن جایی که بار های مخالف جذب می شوند، بار منفی کانی ها به بار مثبت دانه های رزین جذب می شود. همان طور که آب سخت از رزین عبور می کند، دانه ها یون های معدنی را می گیرند و آن ها را از آب خارج می کنند. هنگامی که یون معدنی جذب می شود، یون سدیم آزاد می شود. ستون رزین تمام سختی آب را در حین عبور از مخزن معدنی از بین می برد و آب نرم شده به محل مورد نظر جاری می شود و اینگونه می توان آب نرم و مناسب برای استفاده به دست آورد.