زمان مطالعه: ۴ دقیقه

شرایط نگهداری مخزن استیل برای اطمینان از عملکرد صحیح مخزن آب از جنس استنلس استیل شما و دوام طولانی مدت ضروری است روتین های نگهداری یک اقدام پیشگیرانه مفید برای مقاومت در برابر خوردگی مخازن می باشد . تمیز کردن یک مخزن به کیفیت، شکل قطعه، خدمات و محیط بستگی دارد .

شرایط نگهداری مخزن استیل

مخزن استیل به دلیل دوام استثنایی ، مقاومت در برابر خوردگی و خواص بهداشتی به طور گسترده در صنایع مختلف مواد غذایی ، نوشیدنی ، لبنیات ، دارو ، لوازم آرایشی و سایر فرآیندهای تولیدی که پاکیزگی و خلوص اهمیت دارد ، استفاده می شود . اینها همچنین در کارخانه های صنعتی برای ذخیره مواد شیمیایی و گاز ها که در آن مقاومت قوی در برابر تخریب شیمیایی مورد نیاز است استفاده می شود . مقاومت در برابر خوردگی با ایجاد یک لایه نازک از اکسیدهای فلزی به دست می آید که به عنوان محافظ در برابر مواد خورنده عمل می کند . برای اطمینان از ارائه عملکرد و طول عمر مطلوب این مخازن ،باید از نحوه تمیز کردن و شرایط نگهداری مخزن استیل اطلاعات کافی داشته بشیم . در ادامه مطلب ، استراتژی های موثر برای به حداکثر رساندن کارایی در تمیز کردن و نگهداری مخازن فولاد ضد زنگ را بررسی خواهیم کرد .

تمیز کردن منظم

تمیز کردن منظم مخزن یکی از شرایط نگهداری مخزن استیل می باشد . مخازن آب از جنس استنلس استیل باید به طور مرتب تمیز شوند تا هرگونه کثیفی ، زباله یا آلاینده ای که می تواند در طول زمان انباشته شود ، پاک شود . تمیز کردن باید حداقل یک بار در سال انجام شود ، اما اگر مخزن در معرض شرایط محیطی سخت قرار گیرد یا زیاد از آن استفاده شود ، ممکن است تمیز کردن مکرر لازم باشد . برای تمیز کردن مخزن آب از جنس استنلس استیل ، ابتدا مخزن را کاملا تخلیه کنید سپس ، از یک برس نرم یا یک اسفنج برای تمیز کردن دیواره های داخلی مخزن استفاده کنید . برای جلوگیری از آسیب رساندن به مخزن ، از شوینده ملایم یا محلول تمیزکننده ای استفاده کنید که به طور خاص برای استفاده با فولاد ضد زنگ طراحی شده است . مخزن را به طور کامل با آب تمیز بشویید تا محلول تمیز کننده باقیمانده پاک شود . هنگام تمیز کردن محصولات فولادی ضد زنگ از یک ابزار غیر ساینده استفاده کنید . یک پارچه نرم یا پد پلاستیکی ، لایه غیرفعال فولاد ضد زنگ را فرسایش نمی دهد .

انواع مخزن استیل

انواع مخزن استیل حسب کاربرد و تعداد جداره آن به سه دسته اصلی زیر تقسیم بندی می شود. هر کدام از این سه دسته کاربرد منحصر به فرد خود را دارد.

جلوگیری از خوردگی

هنگامی که محصولات فولادی ضد زنگ شما کاملاً از هرگونه کثیفی تمیز شد، ضدعفونی و ( در صورت لزوم ) استریل کردن باید انجام شود . این کار باید به طور منظم با یک ضد عفونی کننده مناسب انجام شود (برای توصیه قوانین محلی خود را بررسی کنید). توجه دقیق به جزئیات در طول این فرآیند بسیار مهم است تا اطمینان حاصل شود که تمام سطوح تمیز و عاری از هرگونه آلودگی احتمالی هستند . مخازن آب از جنس استنلس استیل در برابر خوردگی مقاوم هستند، اما کاملاً مصون نیستند . خوردگی می تواند به دلیل قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خشن ، رطوبت بالا یا تمیز کردن نامناسب رخ دهد . شرایط نگهداری مخزن استیل برای جلوگیری از خوردگی شامل چندین موارد باشد از جمله : استفاده از مواد شیمیایی خشن یا مواد پاک کننده ای که می توانند به مخزن آسیب برسانند خودداری کنید. مخزن را خشک نگه دارید تا از تجمع رطوبت جلوگیری کنید. مخزن را از مواد شیمیایی یا موادی که می توانند باعث خوردگی شوند مانند کودها یا آفت کش ها دور نگه دارید. از یک پوشش محافظ یا رنگ برای کمک به جلوگیری از خوردگی استفاده کنید.

حفظ کیفیت آب

یکی از دلایلی که در شرایط نگهداری مخزن استیل حائز اهمیت است حفظ کیفیت آب است که حفظ کیفیت آب برای اطمینان از اینکه مخزن آب استیل ضد زنگ شما به درستی کار می کند ضروری است. به طور مرتب آب را از نظر سطح pH، باکتری ها و سایر آلاینده ها آزمایش کنید. اگر متوجه هر گونه مشکلی در کیفیت آب شدید، فوراً برای رفع مشکل اقدام کنید . همچنین اگر از شوینده های کلردار استفاده می کنید، به خوبی آبکشی کنید و بلافاصله سطح استیل ضد زنگ را با پارچه خشک کنید. هر چه زودتر آب کلر را از سطح پاک کنید، بهتر است. پس از پاک کردن سطح، اجازه دهید در هوا خشک شود. برای حفظ کیفیت آب، نکات زیر را رعایت کنید:

  • به طور مرتب آب را از نظر سطح pH ، باکتری ها و سایر آلاینده ها آزمایش کنید.
  • مخزن را تمیز و عاری از زباله نگه دارید.
  • مخزن را درپوش نگه دارید تا از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و سایر عوامل محیطی که می توانند بر کیفیت آب تأثیر بگذارند، جلوگیری کنید.
  • برای کمک به تمیز نگه داشتن آب و عاری از باکتری از یک سیستم تصفیه آب مانند استریل کننده UV استفاده کنید.

سرویس مرتب و شرایط نگهداری مخزن استیل

سرویس و نگهداری مرتب یک مخزن از جمله شرایط نگهداری مخزن استیل محسوب می شود تعمیر و نگهداری منظم برای حفظ عملکرد صحیح مخزن آب از جنس استنلس استیل مهم است . در اینجا چند نکته برای نگهداری منظم وجود دارد : مخزن را به طور منظم برای هر گونه علائم آسیب یا نشتی بررسی کنید. هر قسمت آسیب دیده یا خورده را به سرعت تعویض کنید . مخزن را عایق بندی کنید تا از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و سایر عوامل محیطی جلوگیری کنید . برای اطمینان از اینکه مخزن به درستی کار می کند، یک متخصص حرفه ای بازرسی و نگهداری منظم داشته باشید. این نکات را دنبال کنید تا مطمئن شوید که مخزن شما در شرایط خوبی باقی می ماند و آب تمیز و سالم برای سال های آینده فراهم می کند بازرسی های منظم برای تشخیص زودهنگام هر مشکلی قبل از تبدیل شدن به مشکلات بزرگتر مهم است. مخزن آب از جنس استنلس استیل خود را حداقل سالی یکبار برای علائم خوردگی، نشتی یا سایر آسیب ها بررسی کنید. اگر در حین بازرسی متوجه هر گونه مشکلی شدید، فوراً آن را برطرف کنید تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود. مخزن را برای هر گونه علائم زنگ زدگی، سوراخ شدن یا سایر آسیب ها بررسی کنید. درزها و جوش ها را از نظر هرگونه نشانه ای از نشتی یا ترک بررسی کنید. در صورت مشاهده هرگونه مشکل، با یک متخصص تماس بگیرید تا آسیب را ارزیابی کرده و بهترین اقدام را تعیین کند.