زمان مطالعه: ۴ دقیقه

مخزن ضد اسید یک مخزن با ساختاری مستحکم و مقاوم است که از نشت و انتشار مواد شیمیایی خطرناک به محیط زیست و به خطر انداختن سلامت انسان‌ها جلوگیری می‌ کند.

مخزن ضد اسید

مخزن ضد اسید، حامی قدرتمندی در برابر حملات اسید ها و مواد خورنده می باشد. این مخازن با ساختاری مستحکم و مقاوم، از نشت و انتشار مواد شیمیایی خطرناک به محیط زیست و به خطر انداختن سلامت انسان‌ ها جلوگیری می‌ کنند. مخزن ضداسید مزیت های بسیاری را ارائه می دهد و استفاده های متعددی می توان از این مخازن نمود. برای نمونه مخزن ضد اسید در برابر طیف وسیعی از اسید ها و مواد شیمیایی خورنده مقاوم می باشد و از نشت و انتشار مواد شیمیایی خطرناک به محیط زیست جلوگیری می‌ کند. مخازن ضد اسید با ساختاری مستحکم و با دوامی که دارد، عمر طولانی دارد و نیاز به تعویض زود هنگام آن نمی باشد و می توان سال ها از آن استفاده نمود. این مخازن به راحتی تمیز می‌ شوند و نیاز به نگهداری و مراقبت خاصی ندارند.با طراحی ایمن و استاندارد، از خطرات ناشی از نشت و انتشار مواد شیمیایی خطرناک جلوگیری می‌ کنند.مخازن ضد اسید در انواع مختلفی از نظر جنس، شکل، و اندازه موجود هستند که می‌توان آن ها را متناسب با نیاز های خاص هر کاربرد انتخاب کرد.

کاربرد های مخزن

با توجه به تنوع بالای مخزن ضد اسید می توان بر اساس نیاز و همچنین استفاده ای که از مخزن قرار است شود، از میان انواع مخازن گزینه مناسب را انتخاب نمود. مخازن ضد اسید در صنایع مختلف استفاده های متفاوتی دارد و سبب راحت ترشدن صنعت کاران بسیاری شده است و ایمنی افرادی که در این حوزه ها مشغول به کار هستند را نیز بالا برده است. تعدادی از این صنایع عبارت هستند از :

  • صنایع شیمیایی که برای ذخیره‌ سازی و حمل و نقل مواد شیمیایی خورنده مانند اسید سولفوریک، اسید نیتریک، و هیدروکلریک اسید از مخازن ضداسید استفاده می شود.
  • صنایع فلزی که در این صنایع برای اسید شویی فلزات قبل از فرآیند های مختلف مانند رنگ‌ آمیزی یا آبکاری استفاده به عمل می آید.
  • صنایع تصفیه آب که برای خنثی‌ سازی و تصفیه فاضلاب‌ های اسیدی استفاده می شود.
  • در صنایع غذایی و دارویی برای ذخیره‌ سازی و حمل و نقل مواد اسیدی خوراکی یا دارویی از این مخزن استفاده می شود.
  • آزمایشگاه‌ ها از این مخزن برای ذخیره‌ سازی و حمل و نقل مواد شیمیایی اسیدی در مقیاس کوچک استفاده می کنند.
مخزن اسید

مخزن اسید که در محاوره با عنوان مخزن ضد اسید نیز شناخته می شود به دسته ای از مخازن اطلاق می گردد که جهت نگهداری مواد و محصولات شیمیایی اسیدی و خورنده مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع مخازن ضد اسید

مخزن ضد اسید از آن جایی که در صنعت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، در انواع مختلف با ویژگی های مختلف تولید می شود. مخزن های فولادی ضد زنگ یکی از انواع مخازن است که این نوع از مخازن از فولاد ضد زنگ با گرید های مختلف مانند ۳۰۴، ۳۱۶، و ۳۰۴L ساخته می‌ شوند که در برابر طیف وسیعی از اسید ها مقاوم هستند. نوع بعدی از انواع این مخازن مخازن پلاستیکی هستند که این مخازن از پلی اتیلن (PE) یا پلی پروپیلن (PP) ساخته می‌ شوند که در برابر اسید های ضعیف و مواد شیمیایی خورنده مقاوم هستند. مخازن فایبرگلاس نیز در این دسته جای می گیرند که این مخازن از فایبرگلاس و رزین اپوکسی ساخته می‌ شوند که در برابر اسید های قوی و مواد شیمیایی خورنده مقاوم هستند. در  اخر مخازن سرامیکی هستند که این مخازن از سرامیک با روکش اپوکسی ساخته می‌ شوند که در برابر اسید های بسیار قوی و مواد شیمیایی خورنده مقاوم هستند.

نحوه انتخاب مخزن ضد اسید

هنگام انتخاب مخزن اسید، به مواردی از جمله نوع اسید یا ماده شیمیایی که می‌ خواهید در مخزن ذخیره کنید، جنس مخزن را تعیین می‌ کند. حجم مخزن که باید متناسب با نیاز شما باشد، شکل مخزن که لازم است متناسب با فضای مورد نظر شما باشد دقت کنید. اگر قرار است مخزن در معرض فشار یا دمای بالا قرار گیرد، باید مخزنی را انتخاب کنید که برای این شرایط طراحی شده باشد. مخزن ضد اسید را انتخاب کنید که دارای استاندارد های مربوطه مانند ISO یا ASME باشد. مخزن های ضد اسید برای ذخیره سازی و حمل و نقل مواد شیمیایی خورنده، مانند اسید ها و باز ها، طراحی شده‌ اند. این مخازن از جنس‌ های مختلفی مانند فولاد ضد زنگ، پلاستیک، فایبرگلاس و سرامیک ساخته می‌ شوند و در صنایع مختلفی از جمله صنایع شیمیایی، دارویی، غذایی و تصفیه آب کاربرد دارند.نگهداری صحیح از مخازن ضد اسید برای حفظ عملکرد صحیح و طول عمر آن ها ضروری است.به طور مرتب مخزن را از نظر هرگونه نشتی، ترک خوردگی یا خوردگی بررسی کنید. به ویژه به اتصالات، درز ها و نقاطی که بیشتر در معرض مواد شیمیایی هستند توجه کنید. در صورت مشاهده هرگونه آسیب، بلافاصله برای تعمیر یا تعویض مخزن اقدام کنید.مخزن را به طور مرتب با آب و صابون ملایم تمیز کنید.از شوینده‌ های قوی یا حاوی مواد شیمیایی خشن که ممکن است به مخزن آسیب برسانند استفاده نکنید. پس از تمیز کردن، مخزن را کاملاً با آب تمیز بشویید تا هر گونه باقی مانده مواد شیمیایی از بین برود. هنگام کار با مخزن ضد اسید، از تجهیزات ایمنی مانند دستکش، عینک و لباس محافظ استفاده کنید.از قرار دادن مواد شیمیایی نا متناسب با جنس مخزن در آن خودداری کنید. از پر کردن بیش از حد مخزن خودداری کنید و همیشه مقداری فضای خالی برای انبساط بخار مواد شیمیایی باقی بگذارید.