زمان مطالعه: ۴ دقیقه

یکی از مخزن های پر استفاده در صنعت های مختلف مخزن پلی اتیلن افقی می باشد که از ماده پلی اتیلن ساخته می شوند و با ویژگی های ضد آب، سبک بودن، مقاومت بالا در برابر شرایط جوی بهترین مخزن برای ذخیره مواد مختلف می باشد.

مخزن پلی اتیلن افقی

مخزن پلی اتیلن افقی یک وسیله ذخیره‌ سازی است که از مواد پلیمری به نام پلی اتیلن ساخته می شود و شکل افقی یا استوانه‌ ای دارد. این نوع مخازن از پلی اتیلن با چگالی بالا و مقاومت بالا در برابر خوردگی مواد شیمیایی و شرایط  زیستی ساخته می‌ شوند. از این مخازن اغلب به منظور ذخیره‌ سازی مایعات و مواد مختلف استفاده می‌ شوند که طراحی افقی این مخزن پلی اتیلن افقی به وسیله بسته‌ های نگهداری شده در طرح‌ های مختلف صورت می‌ گیرد. این ذخیره ساز های پلی اتیلنی در اندازه‌ ها و ظرفیت‌ های متنوعی در دسترس هستند که می توان انواع کوچک خانگی تا مخزن های بزرگ صنعتی که از این مخازن برای ذخیره سازی موادی مانند آب که با عنوان مخزن ذخیره آب پلی اتیلن شناخته می شوند، مواد شیمیایی، سموم مختلف، مواد حفاظتی، مواد غذایی و سایر مواد مشابه استفاده می‌ شوند. ضد آب بودن، مقاومت در برابر خوردگی شیمیایی، قابلیت تحمل تغییرات دما و سهولت نصب تعدادی از ویژگی‌ های این ابزار ها برای ذخیره مواد هستند.

موارد استفاده مخازن پلی اتیلن

مخزن پلی اتیلن افقی که یکی از انواع مخازن پر استفاده هستند، به جهت ویژگی های عالی که دارند در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و به منظور ذخیره سازی مواد گوناگون و حیاتی این صنایع به کار می رود. برخی از موادی که می‌ توان در این مخازن ذخیره کرد شامل مواد شیمیایی، مواد حفاظتی، مواد غذایی و مواد زیستی را نام برد. یک مخزن پلی اتیلن می‌ تواند برای ذخیره مواد شیمیایی مختلف مانند اسید ها، قلیا ها، حلال‌ ها، رنگ‌ ها، رزین‌ ها و سایر مواد شیمیایی باشند. از آن جایی که پلی‌اتیلن به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی شیمیایی و سایر مشکلات، انتخاب مناسبی برای نگهداری این نوع مواد است. به علاوه مخازن پلی‌اتیلن افقی معمولاً برای ذخیره مواد حفاظتی مانند ضد یخ‌ ها، روغن‌ ها، مواد حفاظتی در برابر زنگ زدگی و سایر مواد مشابه نیز استفاده می‌ شوند. این مواد به واسطه مقاومت ماده پلی اتیلن استفاده شده در آن ها در برابر خوردگی و تغییرات دما به خوبی حفظ می‌ شوند. همینطور برای صنایع غذایی نیز می‌ توان از انواع مخازن پلی اتیلن افقی استفاده کرد. دلیل اینکه این مخازن مناسب برای ذخیره‌ سازی مواد غذایی مانند روغن‌ های خوراکی، شیر، آبمیوه و سایر مواد غذایی هستند این است که ماده پلی اتیلن افقی به دلیل ویژگی ضد آب و خوردگی شیمیایی، از نشت و تغییر طعم و بوی مواد غذایی جلوگیری می‌ کند. مورد بعدی از استفاده های انواع مخزن پلی اتیلن افقی، ذخیره مواد زیستی در آن می باشد. مخازن پلی اتیلن افقی می‌ توانند برای ذخیره مواد زیستی مانند آب شیرین، آب‌ های بازیافتی، محلول‌ های آبیاری، سموم حشره کش و سایر مواد مشابه استفاده کرد. پلی‌اتیلن به دلیل مقاومت در برابر نفوذ آب و خوردگی، بهترین انتخاب برای ذخیره‌ سازی این نوع مواد می باشد.

مخزن ضد اسید پلی اتیلن

مخزن ضد اسید پلی اتیلن : یکی از خدمات مهم سازه مخزن طراحی و تولید مخزن اسید و مخزن ذخیره و نگهداری اسید است که در هر اندازه و ضخامت و مدلی که مد نظر و…

ویژگی های مخزن پلی اتیلن افقی

خصوصیت های مختلفی که در یک مخزن پلی اتیلن وجود دارد منجر به عملکرد عالی این مواد در صنعت های مختلف شده است. شناخت هر یک از این ویژگی ها می تواند دلیل استفاده های بالا از این مخزن را توجیه کرد و همینطور به شناخت مخزن پلی اتیلن کمک کرد. این ویژگی ها شامل موارد زیر می باشد:

  • مقاومت در برابر خوردگی: ماده استفاده شده در ساخت مخزن پلی اتیلن افقی، همان ماده پٌلی‌اتیلن است که موجب مقاومت بالا مخزن در برابر خوردگی شیمیایی شده است. این ویژگی باعث می‌ شود که مخازن پٌلی‌اتیلن افقی برای ذخیره مواد شیمیایی به بهترین گزینه تبدیل گردد، زیرا احتمال وقوع واکنش شیمیایی با پلی اتیلن بسیار کم است.
  • ضد آب بودن مخازن: این منابع ذخیره با ویژگی ضد آب خود، از نفوذ آب به داخل آن جلو گیری می‌ کند. این ویژگی بسیار مهم است زیرا مواد مهم زیستی مانند آب، محلول‌ های آبیاری، آب شیرین و آب بازیافتی باید در مخازنی ذخیره شوند که ضد آب باشند تا از احتمال نشت و تلف شدن این منابع جلو گیری به عمل آید.
  • مقاومت در برابر تغییرات دما: مخزن پلی اتیلن افقی دارای مقاومت بالا در برابر تغییرات دما می باشد. این ویژگی باعث می‌ شود که مخازن پلی‌اتیلن افقی بتوانند در شرایط آب و هوایی گوناگون و در دما های متفاوت عمل کرد عالی داشته باشد. این ویژگی بسیار مهمی است زیرا مواد مختلف ممکن است نیاز به ذخیره‌ سازی در دما های مختلف داشته باشند.
  • عدم نیاز به تعمیر و نگهداری مداوم: مخازن پلی اتیلن افقی بسیار مقاوم و با دوام است و نیاز به تعمیر و نگهداری مداوم ندارد. این مزیت به معنای کاهش هزینه‌ های نگهداری و تعمیرات است و موجب افزایش دوام و عمر مفید مخازن می‌ گردد.
  • وزن سبک و سهولت نصب مخزن: مخازن پلی‌اتیلن افقی به دلیل وزن سبک و فشرده بودن، روش نصب و حمل و نقل ساده و راحتی دارند. این خصوصیت در زمینه ذخیره مواد بسیار ارزشمند است و امکان جا به جایی آسان مخازن را فراهم می‌ کند.