زمان مطالعه: ۳ دقیقه

مخزن پلی اتیلن قیفی یکی از مخازن پر استفاده در صنایع مختلفی چون کشاورزی، آب و فاضلاب و … می باشد که دارای قیف در بخش انتهایی است که برای نگهداری مایع های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

مخزن پلی اتیلن قیفی

مخزن پلی‌ اتیلن قیفی یک وسیله ذخیره‌ سازی مایعات می باشد که از مواد پلی‌ اتیلن با کیفیت بالا ساخته می‌ شود. در قسمت انتهای مخازن پلی اتیلن قیفی، یک خروجی قیفی وجود دارد که آن ها را مناسب برای مصارف کارخانجات و صنایعی کرده است که نیاز باشد مایع داخل مخزن را سریع تخلیه کنند. این مخازن به دلیل ویژگی های فوق‌ العاده‌ ی ماده پلی‌ اتیلن مانند مقاومت در برابر ضربه، انعطاف‌ پذیری و مقاومت شیمیایی، در بسیاری از صنایع به کار می رود. یکی از مزیت‌ هایی که سبب پر استفاده شدن مخزن پلی اتیلن قیفی شده است، سبک وزنی آن ها می باشد به این صورت که مخزن پلی‌ اتیلن قیفی، سبک و جمع‌ و جور می باشد البته که دارای انواع سایز بندی مختلف است اما مخزن پلی اتیلن در حالت کلی وزن کمتری در مقایسه با مخازن دیگر مانند مخزن فلزی دارد و به دلیل همین وزن سبک و قابلیت انعطاف‌ پذیر پلی‌ اتیلن، مخازن قیفی از جمله وسایلی هستند که به راحتی قابل حمل و نصب می‌ باشند و این ویژگی آن ها را برای استفاده در مکان‌ های مختلف مانند خانه‌ ها، باغ‌ ها، مصارف کشاورزی، صنعتی و … مناسب می‌ کند. در کنار وزن سبک این مخازن، مخزن پلی‌ اتیلن قیفی مقاومت بالایی را در برابر خوردگی و انواع آسیب های محیطی دارند. اینکه در برابر اشعه‌ی ماورابنفش، تغییرات دما، مواد شیمیایی و حتی ضربه مقاوم هستند، باعث می‌ شود مخازن پلی‌ اتیلن قیفی از موادی که درون آن ها ذخیره می شوند در برابر عوامل آب و هوایی و شیمیایی محافظت کنند و به صورت مطمئن مایعات را ذخیره و نگهداری کنند.

کاربرد مخزن پلی‌اتیلن قیف دار در صنایع مختلف

انواع مختلف مخزن پلی‌ اتیلن به جهت دارا بودن ویژگی‌ های منحصر به فرد، در بسیاری از صنایع استفاده می‌ شوند. مخزن پلی‌ اتیلن قیفی در اندازه‌ و ظرفیت‌ های مختلفی در دسترس هستند، مخازنی کوچک با ظرفیت چند لیتر تا مخزن های بزرگ صنعتی با ظرفیت چند هزار لیتر و حتی بیشتر که لازم است بر اساس نیازصنعت مورد نظر گزینه مناسب را انتخاب نمود. این انعطاف‌ پذیری در اندازه‌، مخزن پلی‌ اتیلن قیفی را مناسب برای مصارف مختلف از جمله ذخیره‌ سازی آب، سوخت، مواد شیمیایی، نفت و گاز و مایعات صنعتی می‌ کند. تعدادی از  صنعت هایی که از مخزن پلی اتیلن قیفی استفاده می کنند به شرح زیر است:

  • صنعت آب و فاضلاب: از مخازن پلی‌اتیلن قیفی در تامین و ذخیره آب شهری، آب آشامیدنی، آب بازیافتی و … استفاده می‌ شوند. آن ها می‌ توانند به عنوان مخازن ذخیره آب در خانه‌ ها، ساختمان‌ ها و نیز در تأسیسات آب و فاضلاب شهری استفاده شوند.
  • صنعت نفت و گاز: مخازن پلی‌ اتیلن قیف دار در صنعت نفت و گاز برای ذخیره و نگهداری مواد سوختی مانند بنزین، دیزل، روغن‌ های مختلف و گازوئیل استفاده می‌ شوند. آن ها همچنین در ایستگاه‌ های سوخت‌ رسانی، پایانه‌ های نفتی و تأسیسات حفاری استفاده می‌ شوند.
  • صنعت شیمیایی: در صنایع شیمیایی، مخزن هایق پلی‌اتیلن قیفی برای ذخیره و نگهداری مواد شیمیایی مانند اسید ها، قلیا ها، حلال‌ ها، رنگ‌ ها، رزین‌ ها و مواد اولیه‌ شیمیایی استفاده می‌ شوند.
  • صنعت کشاورزی: در کشاورزی، مخازن پلی‌ اتیلن قیفی برای ذخیره و نگهداری آب آبیاری، مواد شیمیایی از جمله کود ها و سموم کشاورزی و همچنین مخلوط‌ های مرکبات و سایر محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار می‌ گیرند.
انواع مخازن صنعتی

انواع مخازن صنعتی: مخازن صنعتی از سه متریال مختلف ساخته می شود که شامل: پلی اتیلن، فایبرگلس و استیل می باشد. که برای ذخیره گاز، نفت، آب و … استفاده می شوند

نحوه نصب مخزن پلی اتیلن قیفی

قبل از خرید مخزن پلی اتیلن قیفی لازم است شرایط لازم را برای استقرار مخزن فراهم کنید. یکی شرایط مورد نیاز، محل نصب مخزن قیف دار است که باید صاف و بدون شیب باشد تا مایع داخل مخزن پلی اتیلن کاملا تخلیه شود. همچنین لازم است بر اساس اندازه مخزنی که در نظر دارید، برای قرار دادن مخزن در فضای بسته، محل مناسبی فراهم کنید اما به طور کلی مخازن قیف دار بیشتر برای استفاده در فضای باز مناسب هستند. نکته هایی لازم است در زمان نصب مخزن پلی اتیلن قیفی در نظر داشته باشید. مثلا نصب نکردن مخزن در نزدیکی حرارت مستقیم، عدم نصب منبع تغذیه در نزدیکی اجسام نوک تیز و برنده، انتخاب پایه و حفاظ فلزی مناسب برای مخزن، جا به جا نکردن مخزن به صورت مداوم، استفاده از متخصصین برای نصب تانکر، بازرسی دوره ای به خصوص در محل ورودی اتصالات، اطمینان حاصل کردن از بسته بودن درب مخزن پلی اتیلن قیفی و … با انجام این موارد می توانید سال ها از مایعات مختلف درون مخزن پلی اتیلن قیفی مراقبت کنید.